Furesø

Update fra Furesø

Furesø-gruppens Amnesty-aktivisme: Lokalt og globalt

Som en del af vores indsats for Amnesty arbejder Furesø -gruppen (174) med en fangesag, sådan som grupperne har haft tradition for. I vores tilfælde en iransk menneskerettighedsforkæmper, Narges Mohammadi, medstifter af det nu nedlagte menneskerettighedscenter i Teheran. Hun var for nylig en Lifeline sag.

Udover afsendelse af appelbreve gør vi lokalt opmærksom på hendes sag og samarbejder også  internationalt med mange grupper rundt om i verden med samme sag.

Hun er idømt 16 års fængsel for sit arbejde for menneskerettighederne, med fokus specielt på dødsstraf i Iran og kvinders forhold i fængslerne. Vi aktionerer for hendes sag ved givne lejligheder i Furesø Kommune, senest i forbindelse med vores årlige deltagelse i Kulturelt Samråds foreningsfestival i Farum Kulturhus. Helt lavpraktisk kan vi anbefale de nye gule veste – som det ses på billedet er de rigtigt godt blikfang.

Vi er medlem af Kulturelt Samråd, som udgiver en folder, hvor vi kan have en tekst med om Amnesty og hvad Amnesty arbejder for.

Det kan i fangesager tit være svært for en gruppe at holde gejsten oppe, hvis der ikke rigtig sker noget i fangesagen, at man ikke får respons, at man ikke hører noget nyt.

Vi vil derfor pege på muligheden for, at man finder andre grupper i verden med samme fangesag. Vi samarbejder løbende med mange grupper i verden omkring Narges. Mest intenst med grupper i USA, Belgien, Tyskland og Sverige.

Vi orienterer hinanden om nye updates, udveksler ideer og sender fælles breve til Narges’  familie og myndigheder. Hvert år en såkaldt Nowruz hilsen (det iranske nytår) til Narges med samlede gruppefotos som opmuntring til hende, via hendes mand og børn, som lever i eksil i Paris.

I foråret var der på hendes fødselsdag fælles organiserede aktioner rundt i verden. Vores blev afholdt på Farum Station. De senest afholdte aktioner har været såkaldte twitterstorme. Senest i november, en fælles #FreeNarges aktion iværksat af Iran teamet i London.

Der var taget højde for tidsforskelle, så den foregik indenfor samme time over hele verden. Vi havde fra London modtaget opfordring til at poste gruppefotos med #FreeNarges skrevet i håndfladen sammen med vores tweets. Vi fik til sendt en liste med anbefalede tweets samt twitterkonti til iranske øvrighedspersoner, blandt andre til Ayatollah Khamenei.

Desuden blev vi anbefalet at bruge Facebook og Instagram så meget som muligt.

Vi tweetede og retweetede så meget, som vi hver især magtede, og nogen skrev på Facebook. Det var ikke helt ligetil. Undervisning i disse nye aktionsformer trænger vi til. Det blev i øvrigt også nævnt på mødet for aktivister i Odense.

Det er nye tider – og nye portopriser – så vi må klædes på til at udnytte aktionsmulighederne på de nye platforme. Hvor de øverste myndighedspersoner også har konti.