Amnesty støtter søfartsindustriens krav om handling i Middelhavet

 
Udgivet
01.
Pressemeddelelse

Amnesty støtter søfartsindustriens krav om handling i Middelhavet

Amnesty støtter det fælles opråb fra den globale søfartsindustri til EU’s statsledere om omgående handling for at undgå flere døde bådflygtninge på Middelhavet.

Presset på de europæiske statsledere vokser for at etablere en fælles effektiv redningsaktion for de titusindvis af bådflygtninge, der hvert år forsøger at krydse Middelhavet for at komme til Europa. 

I et fælles brev til samtlige 28 stats- og regeringschefer i EU advarer De Europæiske Rederiforeninger (ECSA), Det Internationale Transportarbejderforbund (ITF) og Det Internationale Skibsfartskammer (ICS) om, at den humanitære krise i Middelhavet vil eskalere ud af kontrol, med mindre EU-landene omgående afsætter flere ressourcer til eftersøgnings- og redningsaktioner på Middelhavet. 

”Tusindvis af liv vil gå tabt i Middelhavet, med mindre EU-landenes regeringer omgående skrider til handling. Der må ske en tilstrækkelig stigning i de statslige ressourcer til search & rescue aktioner i Middelhavet for at adressere den store humanitære krise. Det betyder, at samtlige EU’s medlemsstater er nødt til at dele den økonomiske byrde for at undgå, at yderligere tusindvis af mennesker dør”, skriver organisationerne i en pressemeddelelse.

Sidste år døde mindst 3.500 bådflygtninge, der sejlede ud fra Nordafrikas kyster i overfyldte skibe. Italien var alene om at finansiere redningsoperationen Mare Nostrum, der reddede over 100.000 bådflygtninge, mens de øvrige EU-lande afviste at yde støtte. Over 40.000 blev samlet op af handelsskibe – herunder skibe fra fire danske rederier.

”Italiens flåde og de internationale handelsskibe er de eneste, der har levet op til deres ansvar ved at redde titusindvis af mennesker. Vi står med den største flygtningekrise siden Anden Verdenskrig, og regnestykket er simpelt: Flere og flere vil sejle ud, og der er færre og færre til at redde dem. Spørgsmålet er, hvor mange flere lig, der skal bjærges fra Middelhavets bølger, før EU’s statsledere påtager sig deres ansvar for at etablere en redningsoperation med langt større rækkevidde end i dag”, siger Trine Christensen, vicegeneralsekretær i Amnesty International.

Amnesty har gennem længere tid krævet mere handling fra EU-landene, som har etableret den såkaldte operation Triton under EU’s grænseagentur Frontex. Triton har kun har til formål at patruljere EU’s kystlinje, men sejler ikke ud på eftersøgnings- og redningsaktioner ligesom Mare Nostrum, som Italien nu har lukket. I brevet til EU-lederne opfordrer søfartsindustrien – ligesom Amnesty – EU til at sørge for, at flygtninge og migranter får alternative ruter til sikkerhed, så de ikke skal risikere deres liv på Middelhavet i både, der ikke er forsvarlige at sejle ud i.

Yderligere information

Kontakt venligst pressechef Ole Hoff-Lund, telefon 26 83 81 84