Kvinder på flugt

Situationen lige nu

Kvinder på flugt er særligt udsatte

Vi hører igen og igen standardsvaret om, at flygtningekrisen skal løses i nærområderne. Men for kvinder på flugt er livet i nærområderne præget af ekstrem usikkerhed, overfald, udnyttelse og seksuelle overgreb. Derfor har de særligt behov for beskyttelse og hjælp.

Kun en brøkdel af kvinder og piger på flugt får mulighed for at bo i flygtningelejrene i nærområderne. Og selv dem, der bor i lejrene, er i stor risiko for overgreb.

Lejrene er i de fleste tilfælde ikke indrettet til piger og kvinder, som må dele både bad, toilet og sovesal med fremmede mænd. FN's Flygtningehøjkommissariat beretter om, hvordan mænd står på lur, mens kvinderne besøger toiletterne, kommer med seksuelle tilråb og i nogle tilfælde forgriber sig på kvinderne. På samme måde er søvn vanskeligt for mange kvinder i lejrene, fordi de ikke føler sig trygge, når de ikke kan låse døren til deres værelse.

Krænkerne har mange ansigter

60 procent af alle kvinder på flugt flygter fra overgreb, seksuelle krænkelser, voldtægt og trusler om samme. Op mod 15 procent af piger og kvinder i nærområderne er blevet udsat for seksuel vold, voldtægt eller trusler om samme, og krænkerne har mange ansigter. Embedsmænd, vagter, nødhjælpsarbejdere, andre flygtninge eller lokale beboere står bag overgrebene, som efterlader flygtningekvinder i en dobbeltudsat position.

Libanon

I Libanon, som inden for de sidste fem år har taget imod flere end to millioner flygtninge fra borgerkrigen i nabolandet Syrien, har manglende økonomisk støtte og sikkerhed bragt kvinder på flugt i en særdeles sårbar position.

Syriske kvinder i Libanon fortæller om seksuel chikane fra regeringsansatte med ansvar for at behandle opholdstilladelser, politifolk, arbejdsgivere, naboer, taxi- og buschauffører samt fremmede mænd på gaden. Ofte har de intet sted at henvende sig for at få beskyttelse, da de frygter at blive udvist, hvis de går til politiet.

Ifølge organisationen Humanity in Action fortæller mere end halvdelen af alle flygtningekvinder i Libanon, at de aldrig føler sig trygge i landet, og 41 procent af unge kvinder, at de har haft selvmordstanker, efter de ankom til nærområdet.

Læs vores rapport fra Libanon

"En libanesisk mand kom engang op til mig og sagde, at han ville hjælpe mig med mine officielle dokumenter, hvis jeg til gengæld ville tilbringe en nat sammen med ham. Selv om jeg stod sammen med min datter, stoppede han op for at spørge mig om dette." - Aisha, 33 år fra Syrien.

Vores anbefalinger

For at nærområderne bedre skal kunne beskytte kvinder og piger på flugt, mener vi, at omverdenen skal øge den økonomiske bistand betydeligt og samtidig sørge for ordentlige faciliteter.

Herudover er det afgørende at:

• Lokalsamfundene sikrer, at gerningsmændene bag overgreb findes og straffes.
  • Verdens rigeste lande – herunder Danmark – øge antallet af genbosættelser af mennesker på flugt, så nærområderne ikke står alene med opgaven.
  • Danmark genindfører aftalen med FN om årligt at tage imod 500 kvoteflygtninge – de mest sårbare mennesker på flugt.

Det kan du gøre

I efteråret besluttede en række af folketingets partier at stoppe for modtagelsen af kvoteflygtninge. En direkte konsekvens af beslutningen er, at flere kvinder og piger på flugt nu efterlades i lejre og byer i de usikre nærområder. 15 procent af kvinderne i nærområderne har været udsat for seksuelle overgreb eller vold. Skriv til dine lokalpolitikere og bed dem arbejde for, at Danmark igen hjælper de flygtninge, som har allermest brug for det.

Eksempler på hvad du kan skrive:

"Danmark har i over 25 år taget kvoteflygtninge og derved hjulpet nogle af verdens mest udsatte mennesker. Jeg synes, det er vigtigt, at vi beskytter udsatte mennesker, og håber derfor, at du aktivt vil være med til at sørge for, at Danmark igen tager kvoteflygtninge."

"Kære X. Nærområderne er fyldt op, og det er ikke et sikkert sted at opholde sig. Her i vores kommune har vi masser af plads, og derfor håber jeg, at I vil være med til at arbejde for flygtninges ret til sikkerhed ved at genindføre modtagelsen af kvoteflygtninge."

Så ved vi, hvem vi skal sende brevet til
Events 8. marts

Her afholder vi aktioner på Kvindernes Internationale Kampdag

I forbindelse med Kvindernes Internationale Kampdag afholder vi aktioner 54 forskellige steder i landet. Vores aktivister og medlemmer indsamler meddelelser til lokalpolitikere, holder foredrag, viser film og inviterer til debatter med både menneskerettighedseksperter og herboende flygtninge. Sammen vil vi bruge dagen på at sætte fokus på - og aktionere mod - de overgreb, kvinder og piger på flugt bliver udsat for.

Se her, om vores aktivister holder et event i nærheden af dig.

Amnesty Youth Gefion Gymnasium

Amnesty Gruppen mod tortur