Retssikkerhed Danmark Politi Terror Voldtægt

Hvad er problemet

Politiet

Alle har ret til at klage. Selv over det bedst tænkelige politi. Derfor arbejder Amnesty for at sikre borgernes mulighed for at klage over politiet.

Politi

Antiterror

Folketinget er gået for vidt i bestræbelserne på at sikre et effektivt antiterror-beredskab. Vi arbejder for, at politiets og efterretningstjenesternes redskaber i kampen mod terror bliver underlagt den nødvendige kontrol.

Antiterror lovgivning

Voldtægt

Ofre for voldtægt har krav på retsbeskyttelse i både lov og praksis. Men i Danmark er chancen for, at et offer for voldtægt ser sin voldtægtsmand dømt, meget lille. De fleste sager bliver lukket uden at komme for en dommer. Det gælder også sager, hvor kvinden har skader og blå mærker.

Voldtægt

Børns rettigheder

Vi arbejder for bedre at sikre børns rettigheder. Det skal ske med en dansk Børneombudsmand, der kan varetage klager og sikre børn den beskyttelse, de har krav på.

Børns rettigheder

Danmark til eksamen

Når Danmark i januar 2016 skal til næste eksamen i menneskerettigheder under FN’s Menneskerettighedsråd, er vi klar med en række anbefalinger.

Danmark til eksamen
Hvad gør Amnesty

Amnestys arbejde i Danmark

Amnesty arbejder for at love og praksis i Danmark sikrer og overholder menneskerettighederne.

Vi skriver høringssvar til nye love, der er på vej. Vi holder møder med ministre, politikere, embedsmænd og meningsdannere. Vi sender vores anbefalinger til ændringer af lov og praksis til relevante interessenter.  Og vi går i medierne og giver vores holdning til danske menneskererettighedsproblematikker til kende.

Ind imellem udgiver vi rapporter om danske forhold. Det hænder også, at vi samler underskrifter ind i befolkningen for at bakke op om krav til ændringer i lovgivning eller praksis.

Ofte tager det flere år fra vi første gang tager en sag op til det lykkes at flytte på politikerne og faktisk skabe forandringer.

Det kræver tålmodighed og vedholdenhed. Nogen gange taler vi desværre for døve ører.

Men vi mener også, at det er vigtigt at give menneskerettighederne en stemme, selvom der ikke umiddelbart er udsigt til ændringer.

Støt
Hvad kan du gøre

Lifeline er Amnestys gratis sms-netværk, som mere end 150.000 danskere er med i.

2-3 gange om måneden får du underskriftsindsamlinger på sms. Eksempelvis når en blogger skal straffes med stokkeslag, en kvinde tortureres til at tilstå drabet på sin mand, eller en ung mand dømmes til døden for at demonstrere mod styret.

Vi har gjort det nemt for dig at skrive under på sagen: Du skal blot sende en sms retur med teksten AKTION (til alm. sms-takst).

Du kan til enhver tid afmelde dig ved at sende LIFELINE STOP til 1220.

Tilmeld dig Lifeline

Relateret indhold
@amnestydk

RT @UNICEF: "#Aleppo is slowly dying, the world is watching, the water is being cut off-it's just the latest act of inhumanity." https://t.…