Tortur og Dødsstraf Tortur Dødsstraf Terror

Hvad er problemet

Tortur

De sidste fem år har vi rapporteret om tortursager i 141 lande. Det er tre ud af fire af verdens lande. I mange lande bliver lovgivningen ikke respekteret. Myndighederne gør aktivt brug af tortur, eller vender det blinde øje til. Det ønsker vi at lave om på.

Hvad er tortur?

Stop tortur kampagnen

Det er 30 år siden, at det globale forbud mod tortur blev en realitet. Alligevel torturerer 141 lande stadig deres borgere, og brugen af tortur er stigende. Vær med i kampen mod tortur.

Stop tortur

Dødsstraf

En henrettelse er statsmagtens overlagte drab på en borger. Vi er imod dødsstraf i alle tilfælde uden undtagelse. Uanset hvilken forbrydelse der er tale om, hvem gerningsmanden er, eller på hvilken måde staten slår den fængslede ihjel.

Afskaf dødsstraf

Krigen mod terror

Tusindvis af mennesker får hver dag krænket deres menneskerettigheder i sikkerhedens og terrorbekæmpelsens navn. Vi arbejder for at stoppe tortur, forsvindinger og ulovlige fængslinger. Også under kampen mod terrorisme.

Tortur af mistænkte
Hvad gør Amnesty

Vores arbejde mod tortur og dødsstraf

Vi arbejder for at afskaffe tortur og dødsstraf i hele verden. Vi vil sikre, at ingen længere udsættes for disse krænkelser, som stadig begås af stater verden over. Det gør vi ved at dokumentere overgreb, føre kampagner mod dødsstraf og tortur og ved at lægge pres på de ansvarlige ledere, politikere og myndigheder, som udfører eller godkender overgrebene.

Hvorfor Amnesty
Hvad kan du gøre

Lifeline er Amnestys gratis sms-netværk, som mere end 150.000 danskere er med i.

2-3 gange om måneden får du underskriftsindsamlinger på sms. Eksempelvis når en blogger skal straffes med stokkeslag, en kvinde tortureres til at tilstå drabet på sin mand, eller en ung mand dømmes til døden for at demonstrere mod styret.

Vi har gjort det nemt for dig at skrive under på sagen: Du skal blot sende en sms retur med teksten AKTION (til alm. sms-takst).

Du kan til enhver tid afmelde dig ved at sende LIFELINE STOP til 1220.

Tilmeld dig Lifeline

Relateret indhold
@amnestydk

RT @UNICEF: "#Aleppo is slowly dying, the world is watching, the water is being cut off-it's just the latest act of inhumanity." https://t.…