Stop tortur

Kort sagt

Stop tortur kampagnen

Hvad går Stop Tortur-kampagnen ud på?

Efter pres fra blandt andre Amnesty International blev Konventionen mod Tortur vedtaget af FN's Generalforsamling i 1984. På trods af dette, fortsætter regeringer over hele verden med at bruge tortur. I løbet af de sidste fem år, har Amnesty dokumenteret brug af tortur i 141 lande. 30 år efter torturkonventionen så dagens lys, sætter Amnesty endnu engang fokus på brugen af tortur verden over. Tortur er et voldsomt overgreb på individet, og det kan aldrig kan retfærdiggøres.

De fem fokuslande er Filippinerne, Marokko, Mexico, Nigeria og Usbekistan. Amnestys fokus på disse lande er ikke kun rettet mod at forbedre lovgivningen, men også mod at forhindre brugen af tortur i det hele taget.

Det gør vi ved at sætte fokus på retsgarantier. Retsgarantier er juridiske eller praktiske værn imod brugen af tortur. Retsgarantier skal kaste lys i det mørke, som tortur foregår i.

Det kan for eksempel være:

• At anholdte registreres i officielle registre
  • At man har en selvvalgt advokat til stede under forhør
  • At forhør filmes
  • At man har kontakt til familie, læger, advokater Eller andre kontaktpersoner under fængsling
  • At retssystemet ikke accepterer beviser fremskaffet ved tortur

Eksempler

Fokus på Marokko

Marokkansk politi er berygtet for at bruge af tortur. Politiet bruger tortur for at få mistænkte til at tilstå forbrydelser. Det sker på trods af, at tortur er ulovligt - både i landet og internationalt.

Både småkriminelle og politiske aktivister risikerer at blive udsat for voldsom mishandling, når de afhøres. Hvis du deltager i en demonstration, er du i fare for at blive bortført og tortureret. Og anklages du for tyveri, risikerer du at blive tortureret, når du afhøres af politiet.

Anvendte torturmetoder i Marokko
Marokkansk politi er berygtet for at bruge en bred vifte af torturmetoder. Den mest udbredte er tæsk, mens personen hænger fra loftet i håndleddene eller anklerne. Ofte er han eller hun også bundet på enten hænder eller fødder og har bind for øjnene, mens torturbødlernes slag rammer i hovedet, på kroppen, under fødderne og på kønsdelene.

Torturen kan også have en helt anden karakter, hvor personen får tvunget hovedet ned i et toilet eller får presset en klud, der er dyppet i urin, ind i munden.

Også voldtægt – eller truslen om voldtægt – er udbredt. I mange tilfælde involverer voldtægten flasker og andre genstande.

Amnesty anbefaler
Siden Kong Mohamed VI overtog tronen i 1999, har han arbejdet på at gøre Marokko til et foregangsland på menneskerettighedsområdet.

Han har moderniseret landets forfatning, så tortur nu er forbudt ved lov og har offentligt udtalt, at han ikke vil tolerere brugen af tortur. Derfor tror Amnesty på, at det er muligt at få kongen til at sætte handling bag sine ord og afskaffe tortur i praksis.

Amnestys overordnede mål er at forhindre brugen af tortur i Marokko og sikre, at anklager om tortur bliver efterforsket grundigt og upartisk.

Retssystemet skal afstå fra at bruge tilståelser, der er fremskaffet under tortur. Det til trods bruger politiet stadig tortur til at afskrække politiske aktivister eller til at fremtvinge tilståelser.

To års fængsel for at anmelde tortur
Wafae
Charaf der sidste år deltog i en demonstration, blev bortført og tæsket og truet til at stoppe sin kritik af forholdene i Marokko. Efterfølgende anmeldte Wafae overgrebet. Men i stedet for at undersøge anklagerne, arresterede politiet hende, anklagede hende for at indgive ’falske anklager om tortur’ og for at ’sværte politiet til’, selvom hun ikke beskyldte politiet for noget. Hun er nu idømt to års fængsel. Hjælp hende.