Fordi det virker LIfeline Underskrift Menneskerettigheder

Kort sagt

Gode nyheder

Vi har oplevet mange sejre i tidens løb. Sejre vi har opnået med vores medlemmers og aktivisters hjælp. Dem vil vi naturligvis gerne dele med jer. Det nytter noget. Jeres bidrag og indsats gør en forskel for rigtige mennesker i den virkelige verden.

Eksempler

ISLAM KHALIL ER FRI

Efter 465 dage i fængsel er Islam Khalil endelig fri. Egentlig skulle han have været løsladt allerede 21. august, men politiet tilbageholdt og torturerede ham i stedet.

Islam Khalil er fri

Lovændring på vej i Burkina Faso

I november annoncerede regeringen i Burkina Faso, at de ville igangsætte implementeringen af en national strategi for forebyggelse og udryddelse af børneægteskaber.

God Nyhed Burkina Faso

YECENIA ARMENTA ER ENDELIG LØSLADT

Hun har siddet fængslet i Mexico for en forbrydelse, hun siger, hun ikke har begået - dømt udelukkende på en tilståelse, fremkommet under tortur.

Yecenia Armenta er løsladt

Historisk kendelse på Filippinerne

Torturbøddel dømt i historisk retssag efter årelang Amnesty-kampagne imod tortur.

Historisk kendelse

Phyoe Phyoe Aung løsladt i Myanmar

Mere end 394.000 breve, mails og tweets fra deltagere i Amnestys skriv for liv kampagne har båret frugt. Som mange andre blev Aung anholdt under fredelige demonstrationer i marts 2015.

Studenterleder løsladt

Mahmoud er endelig fri

Efter to år i fængsel er egyptiske Mahmoud endelig løsladt. Han sender en taknemmelig hilsen til Amnesty og fortæller, at han stadig drømmer om en nation uden tortur

Mahmoud er endelig fri

Albert Woodfox løsladt

I næsten halvdelen af sit liv er Albert Woodfox vågnet i en celle på størrelse med en parkeringsbås. Woodfox blev dømt for mordet på en fængselsbetjent efter en retssag fuld af fejl og falske beviser. Efter fire årtier i isolation er han nu endelig løsladt.

Tak til alle jer, som har skrevet breve for og til Woodfox!

Woodfox endelig fri

Lovende nyt udspil på voldtægtsområdet

Justitsminister Søren Pind (V) præsenterede d. 27/1 2016 udspillet ”Respekt for voldtægtsofre”, der skal sætte klare rammer for politiets arbejde med voldtægtssager og sikre, at ofrene mødes på en værdig og ordentlig måde.

Lovende nyt udspil på voldtægtsområdet

Adrián Vásquez løsladt

Vásquez der blev tortureret af politiet har været frihedsberøvet i 3 år. Nu er han blevet betingelsesløst frigivet af domstolen. Amnesty har gennem Stop Tortur kampagnen aktioneret for hans løsladelse. Vásques udtrykte sin dybe taknemmelighed til Amnesty for støtten og får nu at få lov til at se sit 4. barn for første gang.

Vasques er løsladt

Efter et årti i fængsel er Filep Karma blevet løsladt

“Jeg takker mine venner i Amnesty International, der længe har kæmpet for min løsladelse” siger Filep Karma der stadig har brug for Amnesty, i sin fortsatte kamp for menneskerettigheder i Papua.

Nu er han fri

Moses Akatugba frigivet

Tusindvis af underskrifter, breve og støtteerklæringer har båret frugt. Dødsdømte nigerianske Moses Akatugba, blev benådet, 10 år efter sin anholdelse.

Moses Akatugba

Ny europæisk redningsaktion på Middelhavet vil redde liv

Efter flere tragiske drukneulykker på Middelhavet og intenst pres fra blandt andet Amnesty International og hundredtusinder af bekymrede europæiske borgere har EU omsider søsat en udvidet redningsaktion for at redde bådflygtninge i havsnød.

Ny europæisk redningsaktion på Middelhavet vil redde liv

Bliv medlem af Amnesty

Som medlem styrker du menneskerettighederne i Danmark og udlandet. Du bliver en del af verdens største bevægelse for medmenneskelighed og retfærdighed.

Bliv medlem af Amnesty

Samvittighedsfanger løsladt i Myanmar

Myanmar har givet amnesti til 6.966 fanger. Mindst 11 er samvittighedsfanger – journalister, fredelige aktivister og lokale ledere fra den undertrykte muslimske minoritet, Rohingya.

Fanger løsladt

Velcro-numre på politiets uniformer

En nummerordning skal gøre det lettere at behandle borgernes klager over politiet, og det er håbet, at mærkningen af politiets uniformer vil styrke borgernes retssikkerhed.

Velcro-numre på politiets uniformer

Mexico ændrer praksis ved tortursager.

Midt I august 2015 har Mexicos sammenslutning af statsanklager optaget en national standard for undersøgelse af tortursager. Standarden indeholder flere af vores anbefalinger fra stop tortur kampagnen.

Ny praksis

Shell betaler erstatning for olieudslip i Niger Delta

Shell indgår forlig om en erstatning på 526 millioner kroner til indbyggere i Niger Delta efter i årevis at have vildledt offentligheden om omfanget af to store olieudslip.

Shell betaler erstatning for olieudslip i Niger Delta

FN's våbenhandelstraktat

Det var en historisk sejr, da Våbenhandelstraktaten trådte i kraft i december 2014. Vejen er nu banet for bedre kontrol med våbenhandel. Men der er fortsat store udfordringer i at begrænse den globale distribution af våben

FN's våbenhandelstraktat

Li Yans dødsdom bliver omstødt

Kinas højesteret ændrer dommen mod den 44 årige kvinde og sender samtidig et klart signal til Kinas dommere om ikke at ignorere overgreb mellem ægtefæller.

God nyhed