Mahmoud er endelig fri

God nyhed

Mahmoud er endelig fri

Efter to år i fængsel er egyptiske Mahmoud endelig løsladt. Han sender en taknemmelig hilsen til Amnesty og fortæller, at han stadig drømmer om en nation uden tortur.

”Tak til Amnesty International og alle jer, der støtter. Takket være jeres solidaritet er jeg nu fri. Jeg drømmer om en nation uden tortur. Da jeres breve kom, følte jeg mig stærk og i sikkerhed. Hold fast i jeres arbejde for alle samvittighedsfanger.”

I 2014 blev 19-årige Mahmoud Hussein tilbageholdt efter en demonstration, fordi han bar en t-shirt med teksten “Et land uden tortur”. Politiet torturerede ham til at ”tilstå” flere forbrydelser, bl.a. at han var med i det forbudte Muslimske Broderskab. Amnesty betragter Mahmoud som samvittighedsfange, udelukkende forfulgt fordi hans fredelige brug af ytrings- og forsamlingsfriheden.

Mahmoud har tilbragt to år i detentionen. Det er i strid med egyptisk lov. Alligevel blev hans tilbageholdelse forlænget flere gange. Nu er han endelig fri, men anklageren har ikke officielt lukket sagen mod ham.

Tusind tak til alle jer, der skrev under for Mahmoud.

Vær med

Vil du være med til at gøre en forskel for mennesker som Mahmoud? Tilmeld dig Lifeline og få Amnestys hastesager på sms - gratis!

To-tre gange om måneden sender vi en sms, som beskriver sagen. Du kan altid læse mere på amnesty.dk/lifeline

Hvis du vil skrive under på den pågældende sag, svarer du AKTION tilbage. Det koster kun almindelig sms-takst. Vi samler så alle sms-underskrifter, og sender et samlet appelbrev med underskriftslister videre.

Det gør en forskel: I hvert tredje Lifelinesag har vi gode resultater.

Du kan til enhver tid afmelde dig ved at sende LIFELINE STOP til 1220.

Tilmeld Lifeline