Godt nyt

Ny lov gør livet sikrere for personer med albinisme

Malawi: Tusinder af personer med albinisme har tidligere levet i konstant frygt for at blive bortført eller dræbt. Overtro i Malawi siger nemlig, at kropsdele fra personer med albinisme kan gøre dig rig. En ny lov og en række andre forbedringer skal nu sikre, at heksejagten ophører. Forbedringerne er blevet gennemført efter pres fra Amnesty International – blandt andet gennem Lifeline.

Med en ny kampagne satte Amnesty International i 2016 fokus på personer med albinisme i Malawi, som levede i konstant frygt for at blive overfaldet eller dræbt.

Ifølge lokal overtro kan hår og knogler fra en albino bruges i ritualer til at bringe lykke, rigdom og kurere sygdomme. Kvinder med albinisme risikerer også voldtægt, da sex med en person med albinisme efter sigende kan kurere HIV.

Personer med albinisme er ikke kun udsat for fysisk vold. Dybt diskriminerende skældsord som ‘napwere’ (umoden tomat) og ‘mzungudalo’ (falsk hvid person) var indtil for nylig hverdag for personer med albinisme.

Øget opmærksomhed giver forbedringer

En ny rapport blev udgivet, og over en halv million underskrifter og breve blev sendt afsted. Dét gav global opmærksomhed. Flere medier sendte reportere til Malawi, hvor de blandt andre mødte Annie Alfred og hendes familie og andre personer med albinisme. Deres gribende historie øgede yderligere opmærksomheden på problematikken.

Siden kampagnens start er der sket et markant fald i antallet af drab og angreb på den jagede minoritet. Fra maj 2016 til februar 2017 blev to personer med albinisme dræbt. Til sammenligning dokumenterede Amnesty syv drab i perioden januar-april 2016.

Ifølge organisationen Association of People with Albinism in Malawi (APAM) er brugen af de grove og nedsættende skældsord også kraftigt reduceret. APAMs indflydelse er også styrket, hvilket gør det lettere at sikre forbedringer på sigt. "Amnestys støtte har hjulpet os til at få større selvtillid i vores kamp", fortæller APAM.

Hårdere straffe

Endvidere har Malawis præsident godkendt en række ændringer til landets straffelov. Drab og overfald på personer med albinisme sker ofte med henblik på salg og besiddelse af hele eller dele af deres kroppe. Lovændringerne skærper straffen for salg og besiddelse af menneskevæv samt opgravning af lig og for at gøre skade på personer med albinisme. En håndbog til dommere, efterforskere og anklagere bakker op om loven.

Straffen er nu livsvarigt fængsel uden mulighed for at slippe med bøde. Tidligere blev straffen fastlagt efter skøn fra den enkelte dommer, og bødestraffen kunne være helt ned til 10.000 Malawi Kwacha (ca 100 kr). Mange sager blev slet ikke efterforsket af politiet.

Andre fremskridt

• Parlamentets forsvars- og sikkerhedsudvalg har holdt et møde med Association of People with Albinism in Malawi (APAM). Formålet var at dele viden om situationen og klarlægge, hvad der kan gøres for at hjælpe personer med albinisme
  • Bemærkelsesværdig reduktion i fysiske angreb på personer med albinisme. Maj 2016-januar 2017 blev to personer dræbt
  • En ny og officiel håndbog om forbrydelser mod personer med albinisme gør rede for de seneste lovændringer. Den beskriver også allerede afsluttede retssager i Malawi, som involverer angreb mod mennesker med albinisme. Målsætningen er, at håndbogen vil hjælpe efterforskere, anklagere og dommere i sager om forbrydelser mod mennesker med albinisme
  • I oktober 2016 blev en mand dømt til 14 års fængsel, efter at han blev kendt skyldig i at sælge sin egen søn
  • Malawis førstedame, Gertrude Mutharika, er nu protektor for APAM. Dette kan skaffe organisationen øget positiv opmærksomhed og flere donationer
  • Solcreme er nu blevet nemmere tilgængeligt for personer med albinisme, hvis lyse hud er særligt følsom overfor Malawis bagende sol. Den statslige enhed, som sørger for indkøb af medicin og lignende, sørger nu for at solcreme distribueres til hospitaler og lægecentre i Malawi. Tidligere var det kun muligt at få solcreme på to hospitaler.

Fremskridtene var aldrig sket uden jeres støtte gennem Skriv for Liv og Lifeline. Det gør en stor forskel!

Gør mere

GIV ET BIDRAG TIL vores arbejde

Din donation hjælper os med at beskytte folk, der flygter fra krig og overgreb. Familier der har brug for sikkerhed.

På grund af dig kan vi undersøge og afsløre, når stater begår krigsforbrydelser. Når folk bliver forfulgt og diskrimineret. Når regeringer og store virksomheder overtræder menneskerettighederne.

På grund af dig kan vi arbejde for at redde folk fra tortur, fangekældre og fra dødsgangen.

På grund af dig kan vi redde liv.

Giv et engangsbidrag
Vælg et månedligt beløb Kontaktinfo Tilmeld til betalingsservice

VÆLG ET ANDET BELØB
Minimumsbeløb for medlemsskab er 25 kr om måneden