Phyoe Phyoe Aung løsladt i Myanmar

God nyhed

Phyoe Phyoe Aung løsladt i Myanmar

Mere end 394.000 breve, mails og tweets fra deltagere i Amnestys globale Skriv for Liv-kampagne har båret frugt. Nu er Phyoe Phyoe blevet løsladt fra fængslet i Myanmar, hvor hun har siddet fængslet siden marts 2015.

"Jeg takker alle for deres støtte til mig og vores bevægelse. At modtage alle jeres breve har givet mig stor inspiration til vores arbejde. Jeg er begyndt at lægge mærke til, at verden ser og støtter os – vi er ikke alene,” sagde Phyoe Phyoe Aung, mens hun stadig sad fængslet.

Phyoe Phyoe Aung blev fængslet trods fredelig demonstration

Phyoe Phyoe blev tilbageholdt i marts 2015 for at have organiseret fredelige studenterdemonstrationer imod en lov, som begrænser den akademiske frihed. Politiet blokerede marchen og slog demonstranterne med stave, før de anholdte dem. Phyoe Phyoe og 100 andre aktivister blev sigtet for en række tvivlsomme lovovertrædelser, som de risikerede at få op i mod ni års fængsel for.

Løsladelsen sender et opmuntrende signal

Den gode nyhed om Phyoe Phyoe Aungs løsladelse kom efter, at den nye regering i Myanmar annoncerede, at de ville arbejde for at løslade alle samvittighedsfanger så hurtigt som muligt. Domstolen frafaldt derefter alle anklager mod Phyoe Phyoe og snesevis af andre studerende, som havde været involveret i protester i løbet af marts 2015.

Phyoe Phyoe Aungs løsladelse sender et opmuntrende signal om den nye regerings vilje til at stoppe politiske anholdelser og fængslinger i Myanmar. Der er dog stadig meget arbejde at tage fat på, og Amnesty International vil fortsætte med at kæmpe for løsladelsen af alle resterende samvittighedsfanger for at sikre, at ingen efterlades bag tremmer.

Relateret indhold
@amnestydk

RT @UNICEF: "#Aleppo is slowly dying, the world is watching, the water is being cut off-it's just the latest act of inhumanity." https://t.…