Yecenia Armenta er fri efter fire års fængsling

God nyhed

Yecenia Armenta er endelig løsladt

Løsladelsen af Yecenia Armenta afslutter fire lange år, hvor hun har siddet fængslet i Mexico for en forbrydelse, hun siger, hun ikke har begået - dømt udelukkende på en tilståelse, fremkommet under tortur.

Yecenias sag var en del af vores Skriv for Liv-kampagne i 2015, og hundredtusindvis af mennesker har aktioneret for hende.

Vi talte med Yecenia efter hendes løsladelse, og hun var både rørt og taknemmelig:

”Jeg vil give en særlig tak til alle, der har stået ved min side. Uden jeres støtte ville dette aldrig have været muligt. Tak fordi I har kæmpet og bliver ved at kæmpe for andre. Nogen gange tager det lang tid, før man opnår retfærdighed”.

Sammen med andre modige mexicanske kvinder er hun nu en del af en national kampagne, der har fokus på at bryde tavsheden om den seksuelle vold og tortur, som de har været udsat for.

Voldtægt og tortur er daglig praksis

Den 10. juli 2012 blev Yecenia Armenta Graciano tilbageholdt og tortureret af politiet. I 15 timer tæskede betjentene hende, voldtog hende og truede med at dræbe hendes børn. For at beskytte sine børn skrev hun under på, at hun var involveret i drabet på sin mand.

"Den grusomme tortur som Yecenia har lidt under er desværre en del af politiets daglige praksis i Mexico. De fremlægger ofte ulovligt bevismateriale i efterforskninger over hele landet. Yecenias frigivelse giver et lille glimt af håb for dem, der stadig sidder uretfærdigt fængslet i Mexicos fængsler,” siger Erika Guevara Rosas, Amnesty International.

Yecenia's torturbødler kom fra selv samme institution, som fremlagde anklagerne mod hende. På trods af, at nationale og internationale eksperter fremviste beviser for den tortur, som Yecenia's var blevet udsat for, blev hun kendt skyldig for drabet på sin mand.

"Det faktum, at ikke en eneste af Yecenia's torturbødler har set så meget som skyggen af et fængsel, viser den skammelige mangel på en uafhængig domstol. Gerningsmændene til disse foragtelige handlinger skal retsforfølges og Yecenia skal gives erstatning."

Giv et bidrag

Vil du gøre mere? Giv et bidrag

Din donation hjælper os med at beskytte folk, der flygter fra krig og overgreb. Familier der har brug for sikkerhed.

Med din hjælp kan vi undersøge og afsløre, når stater begår krigsforbrydelser. Når folk bliver forfulgt og diskrimineret. Når regeringer og store virksomheder overtræder menneskerettighederne.

Med din hjælp kan vi arbejde for at redde folk fra tortur, fangekældre og fra dødsgangen.

På grund af dig kan vi redde liv.

Giv et engangsbidrag
Vælg et månedligt beløb Kontaktinfo Tilmeld til betalingsservice

VÆLG ET ANDET BELØB
Én gang
Månedligt

Skattefradrag

Din donation er fradragsberettiget, når du indtaster dit CPR-nummer, sørger vi for at indberette din donation til SKAT. 295 kroner af din årlige støtte betaler for dit medlemskontingent. Hvis du er studerende, pensionist eller arbejdsledig udgør beløbet kun 195 kroner. Det beløb er ikke fradragsberettiget. Dine personlige oplysninger bliver behandlet fortroligt og efter gældende regler for datasikkerhed.

Kontaktinfo

Tilmeld betalingsservice