I Kina koster kampen mod sexchikane en tur i fængsel

”Stop sexchikane, sørg for vores sikkerhed!”. Det var budskabet på et af de bannere, der forud for Kvindernes Kampdag 8. marts sendte fem kinesiske kvinder i fængsel. Amnesty International opfordrer den kinesiske regering til at frigive kvinderne øjeblikkeligt.

Sexchikane i den offentlige transport skulle have været på programmet på Kvindernes Kampdag 8. marts, hvis det stod til fem medlemmer af organisationen Kinas Kvinderettigheds Aktionsgruppe.

Med hjemmelavede bannere og klistermærker ville Wei Tingting, Wang Man, Li Tingting, Zeng Churan og Wu Rongrong protestere mod det stigende problem, sexchikane er i Kina, men det kinesiske politi kom dem i forkøbet og anholdt dem dagen inden.

Opfordringerne på kvindernes bannere: ”Kom så politi, arrester dem, der begår sexchikane!”, var for provokerende for de kinesiske myndigheder. Alle fem kvinder er nu anklaget for at opfordre til uro, og den anklage kan koste dem op til fem års fængsel.

Amnesty International opfordrer de kinesiske myndigheder til at løslade kvinderne øjeblikkeligt.

”Det er på ingen måde kriminelt at kræve, at kvinder ikke bliver udsat for seksuel chikane”, siger William Nee, der er Amnesty Internationals researcher i Kina.

”Myndighederne skulle hellere arbejde sammen med kvinderne om at sætte fokus på seksuel chikane i stedet for at retsforfølge dem”, fastslår William Nee.

Frem til 23. april vil tusindvis af Amnesty International-medlemmer verden over aktionere mod fængslingen af de kinesiske kvinderettighedsforkæmpere.

Det er ikke første gang, aktivister og menneskerettighedsforkæmpere i Kina bliver anklaget for at opfordre til uro. Alligevel kalder William Nee de fem kvinders anholdelse for ”skræmmende”.

”Det er skræmmende, at kvinder, der efterlyser en politiundersøgelse af seksuel chikane, selv ender som skydeskiver”, siger han.

De fem kvinderettighedsaktivister blev anholdt henholdsvis 6. og 7. marts. Torsdag den 12. marts blev de anklaget for at opfordre til uro. Amnesty International formoder, at kvinderne er fængslet på Haidian politistationen i Bejing, hvor de kan tilbageholdes i op til 37 dage, inden myndighederne endeligt skal beslutte, om de vil rejse tiltale mod kvinderne.