Myanmars styre strammer grebet før historisk valg

Stik imod løfterne til omverdenen stiger forfølgelsen af fredelige kritikere igen i Myanmar, der om blot en måned afholder sit første parlamentsvalg, siden militærstyret i 2011 introducerede en delvist civil regering. De seneste to år er antallet af samvittighedsfanger, som Amnesty har kunnet dokumentere, gået fra to til mindst 91.

Det er på høje tid, at omverdenen tager et kritisk blik på udviklingen i Myanmar, som i de seneste år er blevet rost for løsladelsen af hundredvis af politiske fanger samt militærstyrets gradvise afgivelse af magten i landet.

Det mener Amnesty International, som i en ny briefing en måned før det længe ventede første parlamentsvalg i landet advarer om, at Myanmars fængsler langsomt men sikkert er ved at blive fyldt af en ny generation af samvittighedsfanger.

Mens Amnesty for to år siden havde kendskab til to sager om samvittighedsfanger, kan organisationen i dag dokumentere 91 sager, hvor mennesker, der af regeringen opfattes som ”trusler”, er blevet forfulgt og fængslet alene for deres fredelige brug af ytrings- og forsamlingsfriheden: Menneskerettighedsaktivister, advokater, studerende, journalister og fagforeningsfolk.

”Det internationale samfund er alt for ivrig efter at tro på regeringens spin om, at alt er rosenrødt for menneskerettighederne i Myanmar. Virkeligheden kunne ikke være fjernere. Myndighederne har intensiveret klapjagten på ytringsfriheden over det sidste år”, siger Laura Haigh, researcher for Amnesty International.

Kan ramme hvem som helst, når som helst

Amnestys nye briefing Back to the old ways fokuserer på syv sager, som alle er typiske for den nye bølge af forfølgelse i landet. Blandt dem er studenterlederen Phyoe Phyoe Aung, som risikerer ni års fængsel for at have organiseret demonstrationer imod en lov, som begrænser den akademiske frihed, samt advokaten Zaw Win, som er tilbageholdt alene for at have opfordret til et opgør med korruption uden for en retssal i 2014.

Forfølgelsen af uønskede stemmer sker med hjælp fra vagt formulerede love, der blandt andet forbyder ”ulovlige forsamlinger” og ”forstyrrelser af statens ro”. Også chikanen mod aktivister er taget til og indbefatter fysisk overvågning, fotograferinger af deltagere i offentlige begivenheder, ”midnatsinspektioner” af hjem og chikane af familiemedlemmer.

”Som valget nærmer sig, bliver de fleste af de, som taler ud, arresteret. Jeg er meget bekymret. Mange aktivister bliver mødt med mange anklager. Det er en situation, som regeringen har skabt. De kan samle hvem som helst op, når som helst de ønsker det”, fortæller en menneskerettighedsaktivist i Myanmar.

”Myanmars myndigheder har tydeligvis været forudseende. Forfølgelsen har taget fart mindst ni måneder før, valgkampsperioden startede i september, men målet har været klart: Uønskede stemmer er blevet fjernet fra offentligheden lang tid før valget for at sikre, at de ikke bliver hørt”, siger Amnestys Laura Haigh.

Andre regeringer må på banen med kritik

Amnesty opfordrer det internationale samfund, som de seneste år har lettet presset på Myanmar, til at genoptage presset på præsident Thein Sein og støtte Amnestys krav om, at han omgående løslader samtlige samvittighedsfanger i Myanmar.

”Verdens ledere kan ikke stole på Myanmars påstand om, at undertrykkelsen er fortid. Valget er en afgørende mulighed for andre regeringer til at gøre det klart over for Myanmars myndigheder, at forfølgelsen af fredelige aktivister er uacceptabel. Det er en chance, som ikke må forspildes”, siger Laura Haigh.