Ny europæisk redningsaktion på Middelhavet vil redde liv EU Bådflygtninge Europa

 
Udgivet
01.
Nyhed

Ny europæisk redningsaktion på Middelhavet vil redde liv

Efter flere tragiske drukneulykker på Middelhavet og intenst pres fra blandt andet Amnesty International og hundredtusinder af bekymrede europæiske borgere har EU omsider søsat en udvidet redningsaktion for at redde bådflygtninge i havsnød. De ekstra ressourcer og det udvidede geografiske operationsområde vil være med til at redde liv, roser Amnesty, som betragter EU's beslutning ”et vigtigt skridt fremad”.

I slutningen af maj bekræftede EU-kommissionen, at EU’s kystbevogtningsprogram, operation Triton, stod foran en udvidelse, både i ressourcer og i operationsområdet.

Dermed tog EU-landene omsider et af de helt nødvendige skridt for at forhindre drukneulykker i Middelhavet, hvor cirka 3.500 flygtninge og migranter sidste år mistede livet efter at være sejlet ud mod sikkerhed i Europa i faldefærdige både.  

”I Amnesty Danmark og en række andre europæiske lande har vi arbejdet benhårdt for at presse vores politikere til at tage ansvar for at redde liv på Middelhavet. Arbejdet er endnu ikke færdigt, men EU's nye tiltag betyder flere skibe på havet, tættere på hvor ulykkerne sker. Det vil redde liv, og vi ser det som et stort skridt fremad”, siger Joakim Hesse Lundström, leder af Amnesty Danmarks kampagne SOS Europa, og tilføjer: 

”Det var desværre fuldstændig forudsigeligt, at flere mennesker ville drukne, da EU sidste år undlod at søsætte en erstatning for den italienske redningsoperation Mare Nostrum. Mindst 1.700 mennesker druknede i årets første fire måneder, før EU's ledere valgte at tage ansvar for at redde bådflygtningene."

Foreløbigt løber Tritons nye udvidede mandat i to år.


100.000 mennesker reddet

Lige siden den italienske redningsoperation  Mare Nostrum lukkede i oktober 2014,fordi de øvrige EU lande afviste at medfinansiere indsatsen, har Amnesty advaret om at liv ville gå tabt uden et alternativ på plads. 
 
På et år alene reddede Mare Nostrum mere end 100.000 mennesker op fra de synkefærdige både, mens internationale handelsskibe – deriblandt flere danske – tog sig af over 42.000 bådflygtninge. Alligevel døde mindst 3.500 bådflygtninge i 2014. 

Siden Mare Nostrum lukkede er stadigt flere flygtninge og migranter rejst ud fra især Libyen, og sammenlignet med første halvdel af 2014 er endnu flere mennesker druknet i forsøget på at undslippe krig og nå i sikkerhed i Europa.  


Liv er fortsat på spil ved Europas grænser

Ved at have udvidet Tritons virke til i dag at matche det tidligere Mare Nostrum har EU taget et afgørende skridt for at redde flygtninge og migranters liv. Men de ekstra ressourcer til redningsaktioner på Middelhavet er dog ikke nok til at forhindre, at mennesker stadig vil omkomme i forsøget på at nå Europa, advarer Amnesty. 
 
”I alle europæiske lande fortsætter vi i Amnesty med at indsamle underskrifter og lægge pres på vores politikere, så de sikrer, at EU ikke bare redder liv på Middelhavet, men også gør alt i sin magt for at forhindre, at flygtninge overhovedet skal risikere livet i hænderne på menneskesmuglerne og i faldefærdige både", siger Joakim Hesse Lundström.

I april afleverede Amnesty Danmark 28.509 danskeres underskrifter til statsminister Helle Thorning Schmidt sammen med kravet om, at EU’s ledere tog ansvar for at redde liv på Middelhavet. 

Til oktober vil underskrifterne fra samtlige europæiske lande bliver overrakt EU’s statsledere, når de mødes i Bruxelles. Indtil da fortsætter Amnesty Danmark med at samle underskrifterne ind for at støtte kravet om, at EU sørger for sikre og legale veje til at søge asyl i EU. 

Derudover opfordrer Amnesty til, at EU af egen vilje tilbyder genbosættelser til flere af de mest sårbare syriske flygtninge, som i dag er fanget i Syriens nabolande, hvor flygtningepresset er enormt. 

02.
Relateret indhold
@amnestydk

RT @AmnestyEU: Hours after #Philippines' #Duterte outrageously threatened to kill 3 million ppl, #EU delegation posted a letter with no wor…

@amnestypress

Child labour taints production of batteries for electric carmakers via @linnytayls https://t.co/uVqtxzHW4P https://t.co/gwaRWFGQOx