Civile straffes for IS’ forbrydelser

Irakere på flugt fra IS-kontrollerede områder risikerer fængsling, tortur og endog drab i shia-militsers varetægt. En bølge af hævnangreb, der også risikerer at gå ud over civile i Mosul, der netop nu forsøges tilbageerobret fra IS.

Militser og regeringsstyrker i Irak tilbageholder, torturerer og henretter tusindvis af civile, som flygter fra de IS-kontrollerede byer.

I en ny rapport, baseret på interviews med flere end 470 vidner, ofre og familiemedlemmer, dokumenterer Amnesty en bølge af hævnangreb mod civile irakere, der tages til indtægt for IS’ forbrydelser.

Brutale hævnangreb

Det er særligt mænd og store drenge, der bliver ofre for militser og regeringsstyrkers overgreb.

”Efter at have undsluppet krigens grusomhed, og IS’ tyranni, bliver irakiske sunnimuslimer mødt af brutale hævnangreb fra militser og regeringsstyrkers side og bliver straffet for forbrydelser begået af denne gruppe (IS, red.)”, siger Philip Luther, Mellemøsten og Nordafrika programdirektør hos Amnesty.

Mænd og drenge skudt ned

I maj måned blev mindst 12 mænd og fire drenge henrettet, efter de flygtede fra den IS-kontrollerede by al-Sijir og frivilligt overgav sig til mænd i militær- og politiuniformer.

De blev adskilt fra kvinder og børn, skubbet op på en række og skudt ned. Mindst 73 andre mænd og store drenge blev ført bort, og siden har ingen set dem.

Mærker efter tortur

Militser bortførte, torturerede og dræbte også mænd og drenge fra Mehemda-stammen, som flygtede fra byen Saqlawiya, en by nord for Falluja.

Den 3. juni blev omkring 1300 mænd og store drenge tilbageholdt, og tre dage senere blev 600 af dem overført til de lokale myndigheder med mærker efter tortur.

”Jeg så to mennesker dø for øjnene af mig”

Overlevende fortæller Amnesty, at de blev tilbageholdt i et nedlagt landbrug, hvor de blev tæsket med forskellige remedier, fx skovle, og nægtet vand og mad.

Én fortæller Amnesty, hvordan 17 af hans familiemedlemmer stadig er forsvundet, heriblandt hans 17-årige nevø. Andre familiemedlemmer døde som følge af torturen. Han udtaler:

”Der var blod på væggene. De slog mig og de andre med alt, hvad de kunne få fat i; metalstænger, skovle, kabler. De gik oven på os med deres støvler. De ydmygede os og sagde, at det her var gengældelse for Speichermassakren (hvor omkring 1700 shia-soldater blev henrettet af IS). Jeg så to mennesker dø for øjnene af mig”.

Alle mænd screenes

Alle mænd i den våbenføre alder, der undslipper IS-kontrollerede områder, bliver sikkerhedsscreenet af de irakiske myndigheder og den semi-uafhængige kurdiske regering for at fastslå, om de har bånd til IS.

Mens nogen bliver løsladt efter en dag, bliver andre overført til sikkerhedsstyrkerne og tilbageholdt i uger eller måneder under forfærdelige forhold uden kontakt til hverken deres familie eller en advokat.

”Irak står over for en meget reel og dødelige sikkerhedstrussel i form af IS, men det er ingen undskyldning for vilkårlige henrettelser og tortur,” siger Philip Luther.

Dømt til døden

Irakiske domstole har en tradition for at dømme anholdte – ofte til døden – på baggrund af tilståelser fremtvunget under tortur og ved højest uretfærdige retssager.

Indtil nu har Iraks myndigheder henrettet mindst 88 i 2016, mange på baggrund af anklager om terror. 3000 mennesker sidder netop nu på