Saudi-Arabiens blodige år

Raif Badawi fik de første stokkeslag 9. januar i 2015, og siden da er menneskerettighedssituationen i det arabiske kongerige blevet voldsomt forværret.

Et år efter at bloggeren Raif Badawi offentligt blev slået til blods med de første 50 af i alt 1000 stokkeslag, er menneskerettighedssituationen i Saudi-Arabien gået fra ondt til værre.

Og alt tyder på, at kong Salman bin Abdulaziz Al Saud og hans styre har tænkt sig at fortsætte den nådesløse undertrykkelse af kritikere i ørkenlandet i 2016.

Bare to dage inde i det nye år henrettede styrets bødler 47 personer, som var dømt for terrorisme – herunder den højtstående shiamuslimske sheik og imam, Nimr al-Nimr. Massehenrettelserne sendte chokbølger gennem hele regionen.

Slår hårdt ned på kritikere

Selv om kvinder i sidste måned fik lov til at stemme ved lokale valg, slår regimet stadig hårdt ned på menneskerettighedsaktivister. Derudover står landet i spidsen for en militær koalition, der siden marts sidste år har gennemført en lang række altødelæggende luftangreb i nabolandet Yemen.

”Et år efter det internationale ramaskrig ovenpå hans offentlige afstraffelse sidder Raif Badawi og dusinvis af samvittighedsfanger stadig fængslet og risikerer grusomme straffe og mishandling for deres fredelige aktivisme”, siger James Lynch, vicedirektør for Amnesty International afdeling for Mellemøst- og Nordafrika.

Bruger berygtet antiterrorlov

”Flere og flere menneskerettighedsforkæmpere bliver idømt fængsel i årevis på baggrund af Saudi-Arabiens antiterrorlov fra 2014, mens landets allierede skamløst bakker op om kongerigets undertrykkelse i den såkaldte krig mod terrors navn”, tilføjer han.

Blandt de mange fængslede er Raif Badawis advokat, Waleed Abu al-Khair, der som den første menneskerettighedsforkæmper blev dømt på baggrund af antiterrorloven efter en uretfærdig retssag. Loven trådte i kraft i februar 2014, og udover Waleed Abu al-Khair er menneskerettighedsforkæmperne Dr. Abdulkareem al-Khoder og Dr. Abdulrahman al-Hamid blandt de mange, der er blevet fængslet for at bruge deres ytringsfrihed. Begge var stiftere af den nu opløste borgerrettighedsorganisation ACPRA og blev også dømt efter uretfærdige retssager.

Har forbudt menneskerettighedsorganisationer

Saudi-Arabien forbyder fortsat uafhængige menneskerettighedsorganisationer og idømmer deres stiftere langvarige fængselsstraffe for at danne ”ulovlige organisationer”. Alle offentlige forsamlinger – herunder fredelige demonstrationer – forbliver forbudte som følge af en bekendtgørelse, som indenrigsministeriet udsendte i 2011.

Myndighederne har brugt antiterrorloven og kongerigets berygtede antiterrordomstol SCC til systematisk at slå ned på alle former for aktivisme. Det er blandt andet gået ud over den fremtrædende imam og systemkritiker sheik Nimr al-Nimr, der den 2. januar blev henrettet sammen med to andre shiamuslimske aktivister.
Hans nevø, Ali al-Nimr, og to andre shia-aktivister, Dawood al-Marhoon og Abdullah al-Zaher, var alle under 18 år, da de blev arresteret. De tre var igennem dybt uretfærdige retssager og blev dømt til døden på baggrund af ”tilståelser”, som ifølge de unge mænd er fremkommet under tortur. Retten har nægtet at undersøge deres beskyldninger om tortur.

Henrettelser og drab af civile i Yemen

Sideløbende med den forværrede menneskerettighedssituation har Saudi-Arabien skruet voldsomt op for henrettelserne. Mindst 151 mennesker blev henrettet mellem januar og november 2015, hvilket er det største antal siden 1995. Næsten halvdelen blev henrettet for forbrydelser, der ifølge international lov ikke bør straffes med døden.

Styrets foragt for menneskeliv har de også mærket i Yemen, hvor Saudi-Arabien sammen med en række andre arabiske lande har bombet områder, der er kontrolleret af de væbnede Huthi-oprørere.
Luftangrebene har dræbt hundredvis af civile og lagt private hjem, skoler, hospitaler, kraftværker og andre offentlige bygninger i ruiner.

USA og Storbritannien har medansvar

Amnesty har dokumenteret, at angrebene bryder international lov og i flere tilfælde betegnes som krigsforbrydelser. Ikke mindst fordi det ser ud som om, at man i nogle tilfælde er gået bevidst efter civile eller civile mål.

Nogle af våbnene, som den Saudi-ledede koalition i Yemen har brugt til at ramme civile mål, er produceret og/eller designet i USA og Storbritannien. Regeringerne i de to lande har også bidraget med militære efterretninger og logistisk støtte.

”Saudi-Arabiens allierede som eksempelvis USA og Storbritannien burde bruge deres tætte relation til at presse regeringen – også offentligt – til at forbedre menneskerettighederne i landet og følge international lovgivning i Yemen-krigen. Det kan simpelthen ikke forsvares, at man bliver ved med at forsyne Saudi-Arabien med dødelige våben og så ellers forholder sig tavs”, siger James Lynch fra Amnesty International.