“Sporten bør sætte positive fodaftryk”

Medlemsbladet AMNESTY spørger i hvert nummer en kulturperson om det menneskerettighedsspørgsmål, der ligger dem mest på sinde lige nu. Fodboldspilleren Tom Høgli er optaget af at sikre bedre rettigheder for de arbejdere i Qatar, der gør klar til VM i 2022.

Interview: Ole Hoff-Lund
Foto: Lærke Posselt
Artiklen er bragt i medlemsbladet AMNESTY #3 2016

Den 1. maj stillede du og den danske landsholdsspiller William Kvist op i en video fra Spillerforeningen og kritiserede forholdene for VM-arbejderne i Qatar. Hvorfor?

”Jeg har engageret mig i den sag gennem de seneste år og har også skrevet en kronik om Qatar i norske medier. Så da Spillerforeningen spurgte, om vi ville stille op, var der ikke noget at betænke sig på. Videoen er blevet delt i hele verden via sociale medier, og de internationale medier har skrevet om den. Jeg synes, det er vigtigt at blande sig i debatten, og det passede fint til 1. maj”.

Hvad er det problematiske ved at holde VM i Qatar?

”For mig er fodbold en verdensidræt – måske den mest populære sport i verden. VM i fodbold er en fantastisk mulighed for at påvirke verden til noget bedre. Når vi så hører om, at arbejdere dør i Qatar, at de ikke får deres løn, at deres pas bliver inddraget, og at de lever under kummerlige vilkår med dårlige sanitære forhold, så føles det vældig meningsløst, at det bare er for at arrangere et VM i fodbold. Man bør sætte positive fodaftryk i de lande, man kommer til”.

“Jeg siger ikke, at FIFA og IOC kan gøre alt. Men de kan gøre meget og helt sikkert meget mere, end de gør i dag”

-Tom Høgli, professionel fodboldspiller

FIFA har jo kendt til problemerne i Qatar i flere år. Synes du, de har gjort nok for at rette op på forholdene?

”Nej, absolut ikke. FIFA har penge og indflydelse, og når man har chancen for at påvirke verden, så skal man bruge den. FIFA kan ikke gøre det alene, men de kan begynde med at stille større krav til arrangørerne og sige: ’OK, I kan godt få lov at arrangere VM, men så gør vi det på denne måde’. Og så kommer man med en kontrakt, der sikrer sociale forhold og så videre. Hvis den ikke overholdes, så er der intet VM. Jeg synes heller ikke, FIFA er gode nok til at give noget tilbage til de samfund, hvor VM finder sted. Tag for eksempel VM i Brasilien, hvor befolkningen sidder tilbage med en stor regning, mens FIFA rejste hjem med lommerne fulde af penge. Hvorfor bruger man ikke nogle af de penge til at bygge skoler og hjælpe til?”

Pengene er jo vokset enormt i sportsverdenen, og VM og OL flytter til lande, der ikke respekterer menneskerettighederne. Styrer pengene for meget?

”Pengene betyder enormt meget for FIFA og Den Internationale Olympiske Komite (IOC), som tjener milliarder på de store mesterskaber. Men det virker som om, de har glemt fodboldens og idrættens oprindelige idé, nemlig det sociale fællesskab og den menneskelige dimension. Men både OL og VM er store, globale samlingspunkter, og der er så mange mennesker, der har lyst til at være en del af det. Så må man da bruge det til at gøre verden til et bedre sted. Jeg siger ikke, at FIFA og IOC kan gøre alt. Men de kan gøre meget og helt sikkert meget mere, end de gør i dag”.

Føler du, at du står meget alene med denne sag? Hvor er Ronaldo og Messi?

”Det hjælper jo ikke meget, at Tom Høgli fra Norge står her og kritiserer Qatar. Det er klart, at hvis først verdensstjernerne fra de virkelig store klubber udtaler sig, så vil det have enorm betydning. Så vil FIFA for alvor lægge mærke til det og forhåbentlig reagere. Det håber jeg, de vil”.

Hvis du selv spillede for Norge, når der er VM i Qatar, ville du så tage med?

”Jeg ville have store overvejelser, for jeg ved ikke, om det vil hjælpe med boykot. Ville det gøre forholdene bedre for arbejderne? Jeg håber, at når vi kommer til 2022, så slipper vi for at skulle tage stilling, men det kræver, at FIFA allerede nu går ind og retter op. Der er fortsat rigtig gode muligheder for at skabe forandring i Qatar”.

Blå bog: Tom Høgli

• Tom Høgli (32), professionel fodboldspiller fra Norge og nyuddannet lærer.

• Siden 2014 har han spillet i FC København.

• Høgli har spillet 43 landskampe for Norge og har tidligere optrådt for de norske klubber Bodø/Glimt og Tromsø samt Club Brugge i Belgien.

• Han bor i Ørestad og har to børn.

• Twitter: @HgliTom

Bliv medspiller