Amnesty modtager aktivistpris ved Danish Rainbow Awards

Kampagnen #sygtsystem blev onsdag aften hædret ved et stort show i København med deltagelse af mennesker og organisationer, der arbejder for LGBTI-rettigheder i Danmark.

Amnesty International er beærede og ydmyge over at have modtaget Aktivistprisen for kampagnen #sygtsystem ved Danish Rainbow Awards 2017 i går. Kampagnen satte fokus på transkønnedes rettigheder i det danske sundhedssystem og de krænkelser, de udsættes for – heriblandt urimeligt lange og ydmygende udredelsesforløb og nedværdigende behandling.
Det var en stor sejr, da transkønnethed i januar 2017 blev fjernet som psykiatrisk diagnose i Danmark. Men kampen for, at transkønnede også flyttes ud af det psykiatriske system, fortsætter sammen med det danske transmiljø

Prisen er også transaktivisternes

Ved modtagelsen af prisen i Cirkusbygningen i København udtrykte kampagneleder Helle Jacobsen stor taknemmelighed:
”Amnesty Danmark modtager prisen med stor ydmyghed. Det har været en stor og lærerig oplevelse for os at lave kampagnen sammen med en masse seje transaktivister. Denne pris tilhører dem”.
Hun lagde også vægt på det fortsatte behov for fokus på transkønnedes rettigheder:
Vi er ikke i mål, så længe transkønnede stadig tvinges i psykiatriske udredningsforløb. Jeg vil bede jer om sammen med Amnesty at sikre, at politikerne går hele vejen og sikrer behandling fri for diskrimination for danske transkønnede”.

LGBTI-miljøets prisfest

Danish Rainbow Awards er et arrangement, der har til formål at sætte fokus på og anerkende de mennesker og organisationer, der på den ene eller anden måde gør et stykke arbejde for LGBTI-miljøet i Danmark. Blandt de andre vindere var Copenhagen Pride, som modtog Festprisen, og Centralhjørnet, som modtog en ærespris umiddelbart før caféens 100-års jubilæum i 2017.
Amnesty International takker Danish Rainbow Awards og ikke mindst alle dem, der støttede op om kampagnen. Sammen er vi stærkere, og sammen kan vi fortsætte med at slå et slag for LGBTI-rettigheder i Danmark.