Mosul: Hundredvis af civile dræbt af bomber

Den amerikansk ledede koalition har flere gange bombet beboelseskvarterer i det østlige Mosul, hvor indbyggerne er blevet tilbage, fordi myndighederne netop har rådet dem til ikke at flygte, fortæller overlevende til Amnesty. Se videoen som følger Amnesty’s researcher Donatella Rovera, mens hun taler med ofre på både hospitalerne og i ruinerne i Mosul.

Hundredvis af civile er i de seneste måneder blevet dræbt under koalitionens luftbombardementer af beboelsesområder i Mosul. Indbyggerne opholdt sig enten i deres hjem eller i bygninger, hvor de havde søgt tilflugt, fordi de fulgte den irakiske regerings anvisninger om ikke at flygte fra byen under offensiven mod den væbnede gruppe, der kalder sig Islamisk Stat (IS).

Overlevende og øjenvidner i det østlige Mosul fortæller til Amnestys researcher på stedet, Donatella Rovera, at de undlod at flygte, da kampene rykkede tættere på, fordi de modtog gentagne instruktioner fra de irakiske myndigheder om at blive i deres hjem.

Mosul under angreb

Den voldsomme stigning i antallet af civile dræbte fra både amerikansk ledede luftangreb og fra kampe på jorden mellem irakisk militær og krigere fra IS, rejser alvorlige spørgsmål om lovligheden af angrebene. I et af de mest dødbringende angreb fandt sted den 17. marts, hvor omkring 150 mennesker blev dræbt under koalitionens luftangreb i Jadida i det vestlige Mosul. Et angreb, der nu bliver gransket af koalitionsstyrkerne.

”De beviser, som vi har indsamlet i det østlige Mosul, peger på et alarmerende mønster for luftangrebene fra den amerikansk ledede koalition, som har smadret huse med store familier. Det høje antal civile ofre antyder, at de koalitionsstyrker, der fører an i offensiven i Mosul, har undladt at indføre de nødvendige forholdsregler for at forebygge civile drab, hvilket er en klar overtrædelse af den internationale folkeret”, siger Donatella Rovera.

Talrige advarsler

Islamisk Stat har holdt indbyggerne i Mosul i et jerngreb i mere end to år, og på forhånd har der lydt talrige advarsler om, at slaget om Mosul ville blive uhyre vanskeligt og blodigt. Samtidig har flugtforsøg ud af byen været ekstremt farlige, og IS-krigerne har jævnligt straffet og i nogle tilfælde dræbt mennesker på vej ud af byen.

Wa’ad Ahmad al-Tai, som bor i det østlige Mosul, var en af de mange indbyggere, der fulgte de irakiske myndigheders råd om at blive i byen.

”Vi fulgte regeringens instruktioner om at blive i vores hjem og undlade at flygte. Vi hørte instruktionerne i radioen, og vi læste det på de flyveblade, der blev kastet ned fra fly. Det var derfor, vi blev tilbage”, siger han.

Ahad mistede sin mor og sine tre søskende, da koalitionens bomber faldt den 14. marts. Ahads far blev hårdt såret. Foto: Amnesty International

Hele familier udslettet

Men i takt med, at kamphandlingerne rykkede tættere på, søgte han og hans brors familier beskyttelse i en tredje brors toetagers hus i håb om, at det ville være mere sikkert.

”Vi krøb sammen i et værelse bagest i huset, 18 personer fra tre familier. Men da nabohuset kollapsede under et luftbombardement, styrtede det sammen over os, præcis over det værelse, hvor vi lå. Min søn Yusef (9), og min datter Shadad (3) blev dræbt, sammen med min bror Mahmoud, hans kone Manaya og deres niårige søn Aws og min niece Hanan. Hun krammede sin fem måneder gamle datter, som overlevede”, fortæller Wa’ad Ahmad al-Tai.

Amnestys researcher Donatella Rovera har dokumenteret talrige lignende angreb, hvor hele familier er blevet udslettet. I mange tilfælde har der været en eller flere IS-krigere i nærheden – på gaden, på taget eller i haven – og det har angiveligt været nok til at indlede luftangreb.

Krigere fra den væbnede gruppe, der kalder sig selv Islamisk Stat, tvang sig adgang til private hjem og gik op på tagene. Det fik koalitionens fly til at bombe husene. Nogle tage kollapsede over hele familier. Foto: Amnesty International

Menneskelige skjolde

En anden beboer siger: ”Har regeringen og koalitionen tænkt over, hvordan de beskytter civile under krige? Det ser ikke sådan ud”.

”Den omstændighed, at de irakiske myndigheder gentagne gange har rådet civile til at blive i deres hjem fremfor at flygte fra området, indikerer, at koalitionens styrker burde være bekendt med, at disse luftangreb sandsynligvis ville føre til et betydeligt antal civile ofre”, siger Donatella Rovera.

Hun understreger, at Islamisk Stat er ansvarlige for alvorlige krigsforbrydelser – blandt andet ved at anvende Mosuls indbyggere som menneskelige skjolde.

”Islamisk Stat anvender skamløst civile som menneskelige skjolde, hvilket er en utilgivelig overtrædelse af krigens regler. I tæt befolkede områder bliver risikoen for civile tab selv sagt enorme. Men IS’ brug af menneskelige skjolde fritager ikke den irakiske hær og koalitionen fra at afstå fra uproportionale angreb”, siger Donatella Rovera.