Prisbelønnet aktivist fængslet i Emiraterne

Den prisbelønnede menneskerettighedsaktivist, Ahmed Mansoor, er blevet arresteret efter betjente midt om natten stormede og gennemsøgte hans lejlighed. Mansoor er i årevis blevet overvåget af regimet i Emiraterne og risikerer nu tortur, siger Amnesty.

Ved midnatstid den 19. marts 2017 stormede 12 uniformerede betjente Ahmed Mansoors hjem. De endevendte lejligheden, inklusiv børnenes soveværelser, konfiskerede alt elektronisk udstyr og tog Ahmed Mansoor med sig, da de ved tre-tiden forlod huset igen. Hans kone kunne ikke få at vide, hvor de tog ham hen.

Mansoor har ikke fået adgang til sin advokat, og ifølge Amnesty risikerer han nu tortur under sin tilbageholdelse.

Ifølge lovgivningen i Forenede Arabiske Emirater kan en varetægtsfængsling forlænges i det uendelige.

Mansoor er blevet tilbageholdt udelukkende for sit fredelige arbejde for menneskerettigheder i Emiraterne, og Amnesty arbejder for hans øjeblikkelige løsladelse.

Tildelt menneskerettighedspris

Ahmed Monsoor har i årevis været en torn i øjet på regimet i De Forenede Arabiske Emirater. Han er blevet overvåget og har tidligere siddet fængslet for at tage initiativ til en underskriftsindsamling for demokratiske reformer i landet.

Trods den store risiko for repressalier fra regimet gør han regelmæssigt offentligheden opmærksom på sager om vilkårlige anholdelser, tortur, uretfærdige retssager og lovgivning, der strider mod international ret.

Da Mansour i 2014 modtog Amnestys menneskerettighedspris, Martin Ennals Award, kunne han ikke deltage i prisuddelingen fordi Emiraterne havde inddraget hans pas.

Dansk bidrag til overvågning

I august sidste år kunne dagbladet Information afsløre, at De Forenede Arabiske Emirater bruger overvågningsteknologi, som de køber hos et nordjysk firma, selvom organisationer, som Amnesty, i årevis har kunnet dokumentere, at Emiraterne overvåger, fængsler og torturerer sine kritikere.

Tidligere kom det frem, at Mansoor var blevet overvåget af sin egen regering ved hjælp af software fra et italiensk it-firma, som også dansk politi har købt udstyr fra.

Mansoor blev i 2015 interviewet til Amnestys danske medlemsblad, og her svarede han på, hvad den digitale overvågning betød for hans arbejde:

”Jeg er før blevet forfulgt og overvåget fysisk. Men det er en meget grim følelse, at nogen har adgang til al din private kommunikation. Det føles som om, de roder rundt i dit hjem og gennemgår dine ting. Min største bekymring gælder de ofre for menneskerettighedskrænkelser, som kontakter mig her. Overvågningen sætter dem i fare.”