Tegn på målrettede angreb på hospitaler og ambulancer i Gaza

Amnesty opfordrer Israel til straks at efterforske tegn på, at den israelske hær tilsyneladende målrettet har angrebet hospitaler, ambulancer og læger i Gaza. De seneste uger er seks læger og ambulancefolk blevet dræbt og mange såret af israelske angreb.

Amnestys researchere finder flere og flere indikationer på, at den israelske hær tilsyneladende har foretaget målrettede angreb på de læger og ambulancefolk, der har forsøgt at redde menneskeliv i Gaza. Sådanne angreb er i lodret strid med international lov og karakteriseres som krigsforbrydelser. Amnesty opfordrer Israels regering til straks at efterforske anklagerne.

Læs også: Israel/Gaza-konflikten: Spørgsmål og svar

Mohammad Abu Jumiza mistede en del af sin hørelse og blev såret i hovedet, da han forsøgte at evakuere sårede i sin ambulance den 24. juli.

”Vi var på vej tilbage til Nasser Hospitalet med lys og udrykning på som sædvanligt. Ambulancen var tydeligt afmærket og lægen, sygeplejersken og jeg havde alle lægeuniformer på. Vi hørte en eksplosion lige ved siden af os, og bagruden på ambulancen faldt ud. Så ramte endnu et missil os, og endnu et. Da det fjerde missil ramte, mistede jeg kontrollen over ambulancen og kørte galt. Vi løb ud af bilen og skjulte os i en bygning. Flere missiler blev affyret og flere blev sårede.”

De seneste uger er to ambulancefolk blevet dræbt, 35 såret og 17 ambulancer er blevet skudt i stykker af den israelske hær.

Den 25. juli blev ambulanceføreren Mohammad Al-Abadlah dræbt. Han var i Qarara for at hjælpe en såret da han blev skudt i hoften og brystet og forblødte. Mohammad kørte i en tydeligt markeret ambulance og bar selv lægeuniform. Flere kolleger, der forsøgte at komme ham til undsætning, blev også beskudt.

Israels syv år lange blokade af Gaza betyder, at hospitaler over hele Gaza-striben lider under mangel på brændstof og elektricitet, vand og medicin. Situationen er nu endnu mere akut på grund af de seneste ugers konflikt.

Læs mere om Amnestys research i Gaza