Tragedien på Middelhavet

Med mindre EU-landene etablerer en eftersøgnings- og redningsoperation i Middelhavet, vil weekendens tragedie ikke blive den sidste, advarer Amnesty International. Ifølge den italienske kystvagt er hundredvis af flygtninge og immigranter omkommet, da et skib med kurs mod Europa kæntrede ud for Libyens kyst.

Den seneste tragedie på Middelhavet er chokerende, men desværre ikke overraskende, mener Amnesty International, som på baggrund af weekendens tragiske forlis retter en hård kritik af EU-landene for ikke at have etableret en eftersøgnings- og redningsoperation med større rækkevidde end i dag.

”Det her er en forfærdelige tragedie, og vi frygter, at vi kommer til at se endnu flere af denne slags ulykker, med mindre EU-landene lever op til deres fælles ansvar og etablerer de livsnødvendige humanitære redningsaktioner i Middelhavet”, siger Trine Christensen, vicegeneralsekretær i Amnesty Danmark.

Ifølge medierapporter kan op mod 700 mennesker have mistet livet, da et skib natten til søndag d. 19. april kæntrede efter at være sejlet ud fra Libyen med kurs mod Europa. Bekræftes det tabstal, vil der være tale om det hidtil værste forlis i Middelhavet, hvor mindst 3.500 mennesker sidste år omkom efter at være sejlet ud mod Europa fra Nordafrikas kyster i overfyldte skibe.

EU må handle

Sidste år reddede den italienske kystvagt mere end 100.000 mennesker i havsnød i Middelhavet, men siden Italien lukkede sit redningsprogram Mare Nostrum, har Amnesty krævet mere handling fra EU-landene, som har etableret den såkaldte operation Triton under EU’s grænseagentur Frontex.

Triton har kun har til formål at patruljere EU’s kystlinje, men sejler ikke ud på eftersøgnings- og redningsaktioner ligesom programmet Mare Nostrum, som Italien lukkede, efter de øvrige EU-landene afslog at støtte indsatsen.

»Det eneste anstændige er at handle nu. Vi skal have skibe, der systematisk patruljerer i farvandene, og det kan Italien ikke finansielt klare på egen hånd« siger Trine Christensen, og tilføjer:

”Vi står med den største flygtningekrise siden Anden Verdenskrig, og regnestykket er simpelt: Flere og flere vil sejle ud, og der er færre og færre til at redde dem. Spørgsmålet er, hvor mange flere lig, der skal bjærges fra Middelhavets bølger, før EU’s statsledere påtager sig deres ansvar for at etablere en redningsoperation med langt større rækkevidde end i dag”.

Læs også:

Amnesty støtter søfartsindustrien krav om handling i Middelhavet

”Jeg opgav at tælle de døde”

EU må finde penge til at redde bådflygtninge