14-årig dreng bortført og tortureret

Sagen kort

Privat foto af Aser Mohamed

14-årig dreng bortført og tortureret

En tidlig januarmorgen bortfører egyptiske sikkerhedsstyrker den 14-årige Aser Mohamed. Han er forsvundet i 34 dage, hvor familien desperat leder efter ham. Aser fortæller senere, at han er blevet tortureret, blandt andet med elektriske stød. Han risikerer nu 15 års fængsel baseret på ”tilståelser” fremkommet under torturen.

Skriv under

Sikkerhedsstyrkerne har hverken arrestordre eller ransagningskendelse, da de henter Aser. De fortæller hans forældre, at de blot vil afhøre ham et par timer. Men Aser kommer ikke hjem, og familien leder desperat på regionens politistationer efter ham.

Først efter 34 dage ringer Aser. Han fortæller, at han har været stillet foran en anklager uden en advokat tilstede. Han fortæller også om anklagerens reaktion, da han nægtede at tilstå:

”Det lader til, du gerne vil have flere elektriske stød.”

Dén reaktion indikerer, at anklageren godt vidste, at Aser var blevet tortureret.

Den 15. februar bliver Aser tiltalt og varetægtsfængslet. Egyptisk lov forbyder ellers varetægtsfængsling af børn under 15 år. Han sidder med 12 andre i en celle på 4x6 meter, uden mulighed for at forlade cellen.

Anklagerne lyder bl.a. på, at Aser er medlem af Det Muslimske Broderskab. Hvis Aser dømmes, risikerer han 15 års fængsel.

Skriv under for, at Aser øjeblikkeligt løslades og for, at myndighederne efterforsker anklagerne om tortur.

Jeg får to-tre aktioner om måneden, og skriver under ved at sende AKTION retur (alm. sms-takst). Afmeld: Send LIFELINE STOP