Sagen kort

Opråb til Obama: Benåd Snowden nu

En maj morgen i 2013 rejste Edward Snowden til Hong Kong med tasken fuld af klassificerede dokumenter fra sit arbejde for NSA. Dokumenter, som afslørende det ekstreme omfang af global masseovervågning af helt almindelige mennesker. Snowdens handling som whistleblower gør ham til en menneskerettighedshelt. Alligevel risikerer han 30 års fængsel for spionage.

Skriv under

Ifølge Snowden selv var hans eneste motiv at ”informere offentligheden om, hvad der gøres i dens navn og imod den”. At afsløre, præcis hvor omfattende overvågningen var, uanset hvem borgeren er.

Han afslørede, hvordan regeringer hemmeligt lagrer vores personlige kommunikation – vores telefonopkald, vores e-mails, webhistorik og meget andet. Alt sammen uden vores viden og samtykke.

Edward Snowdens mod ændrede verden. Han satte gang i en global debat, flere lovændringer og hjalp os med at beskytte vores privatliv. For første gang i 40 år indførte USA love, som skulle regulere statsovervågning. Og på globalt plan gør store virksomheder som Apple og WhatsApp nu mere for at beskytte vores private informationer.

Men Snowdens indsats har store personlige konsekvenser. De amerikanske myndigheder har inddraget hans pas, og han er nu strandet i Rusland. Hvis han vender tilbage til USA, risikerer han 30 års fængsel for spionage. Han har ingen garanti for en retfærdig retssag. Flere myndighedspersoner har allerede stemplet ham som skyldig i medierne.

Lige nu har vi en unik mulighed: Inden præsident Obama går af 20. januar, kan han benåde Edward Snowden.

Opråb til Obama: Benåd Snowden nu

Jeg får to-tre aktioner om måneden, og skriver under ved at sende AKTION retur (alm. sms-takst). Afmeld: Send LIFELINE STOP
Oliver Stone: Benåd Snowden

Amnesty danske afdeling har mødt den amerikanske filminstruktør Oliver Stone i København til en samtale om hans nye biograffilm Snowden, der følger whistlebloweren Edward Snowden fra han som 20-årig bliver ansat i CIA, og til han som 29-årig beslutter sig for at afsløre den ulovlige masseovervågning af millioner af mennesker i hele verden.

Filmen har premiere samtidig med, at Amnesty International og en række andre organisationer lancerer en verdensomspændende kampagne for, at USA’s præsident Obama skal benåde Edward Snowden, inden han forlader Det Hvide Hus den 20. januar. Et krav, som Oliver Stone støtter.

”Obama har mere end nogen anden præsident undertrykt pressefriheden, og han har ført otte sager under The Espionage Act mod whistleblowere og påståede spioner. Han har gjort mere skade mod kampen for at få sandheden frem end selveste George W. Bush, som løj om alt. En benådning af Snowden vil være en sidste ærefuld handling fra Obama, som ellers er blevet hjernevasket af hele det nationale sikkerhedskompleks. Han bør gøre noget værdigt og venligt og benåde denne mand”, siger Oliver Stone.