Seks års fængsel og 223 stokkeslag til filminstruktør

Kort sagt

Seks år og 223 stokkeslag til iransk filminstruktør

Iran: Karimi blev anholdt for at lave film om graffiti i Teheran. Efter et absurd forløb blev han idømt seks års fængsel og 223 stokkeslag for at have en musikvideo på sin computer.

Skriv under

I 2012 instruerer Keywan Karimi filmen "Writing on the City", som handler om graffiti i Teherans gader. Bortset fra en trailer på YouTube er filmen aldrig blevet vist offentligt. Karimi anholdes, og anklagen lyder på, at han ”spreder propaganda mod systemet”. Karimi sidder 12 dage i isolation i Evin fængslet, og løslades derefter mod kaution.

Retssagen mod Karimi antager absurde proportioner. På halvandet år holder man syv høringer på 15-20 minutter, hvor hans advokat kun får kort taletid. Ved den sidste høring skifter anklagen pludselig, og Karimi står nu tiltalt for at ”fornærme Islam”, fordi man har fundet en musikvideo på hans computer. Han anklages også for ”uanstændige relationer”, fordi han har givet hånd til og befundet sig i samme lokale som en kvinde, der ikke bar slør.

Karimi har appelleret dommen på seks års fængsel og 223 stokkeslag. Skriv under, og hjælp os lægge pres på de iranske myndigheder, så dommen bliver omstødt.

Angiv dit mobilnummer, hvis du gerne vil have Amnestys aktioner på sms - det er gratis! (svar koster alm sms takst)
Vi bruger din mailadresse til at bekræfte, at hver underskrift er unik. Hvis du ikke giver din tilladelse, modtager du ikke yderligere information fra os.
Vi sender ca 2-3 aktioner pr måned. De er gratis at modtage. Dit svar koster alm. sms-takst. Afmeld: Sms LIFELINE STOP til 1220.