Studerende risikerer 14 års fængsel for kritik af miljøpolitik

Scanpix Danmark. Billedet viser >>>

Bangladeshs premierminister Sheikh Hasina

Studerende risikerer 14 års fængsel for kritik af miljøpolitik

22-årige Dilip Roy risikerer at tilbringe 14 år i fængsel, fordi han kritiserede Bangladeshs premierministers miljøpolitik i to opslag på Facebook. Roy sidder lige nu på politistationen i Rajshahi, efter at dommeren afviste at løslade ham mod kaution.

Skriv under

I to Facebook-opslag kritiserede Dilip Roy premierminister Sheikh Hasinas støtte til et planlagt kulkraftværk i det sydlige Bangladesh. Mange miljøaktivister er stærkt kritiske over for kraftværket, fordi det kan have skadelig virkning på Sundarbans – verdens største mangroveskov.

Dilip Roy studerer ved Rajshahi University i det vestlige Bangladesh. Her er han generalsekretær for den ikke-voldelige studenterorganisation Biplobi Chhatra Maitri, som er aktiv inden for blandt andet miljøsager.

Dilip Roy risikerer minimum syv år og op til 14 års fængsel. Anklagen bunder i en bangladeshisk særlov, som straffer personer, der blandet andet "udgiver falske, uanstændige og bagvaskende oplysninger i elektronisk form”. Loven bliver ofte brugt af de bangladeshiske myndigheder til at chikanere og fængsle kritikere og til at begrænse ytringsfriheden.

Hjælp Dilip Roy! Skriv under for, at anklagerne frafaldes, og han straks løslades.

Din underskrift bruger vi også til at lægge pres på myndighederne om at respektere ytringsfriheden og afskaffe særlove.

Vores mål er 40.000 underskrifter. Din underskrift gør en forskel!

Jeg får to-tre aktioner om måneden, og skriver under ved at sende AKTION retur (alm. sms-takst). Afmeld: Send LIFELINE STOP