Løslad Amnestys formand

Aktionen er afsluttet...

...og underskrifterne sendt afsted. Tilmeld dig vores gratis sms-service og få automatisk besked, næste gang vi har en underskriftsindsamling.

Kort sagt

privatfoto

Løslad Amnestys tyrkiske formand

I årevis har vores tyrkiske formand Taner Kiliç kæmpet for andres ret til frihed. Nu er han blevet frarøvet sin egen. De tyrkiske myndigheder har – helt ubegrundet - varetægtsfængslet Taner for at være medlem af Fethullah Gülen-bevægelsen.

Venner beskriver ham som en passioneret og principfast menneskerettighedsforkæmper. Taner Kiliç er advokat og formand for Amnesty International i Tyrkiet. Han har kæmpet i årevis for andres ret til frihed, men nu er han selv blevet et offer for myndighedernes vidtgående jagt på kritikere.

Tidligt om morgenen den 6. juni blev Taner Kiliç anholdt af sikkerhedsstyrker i sit eget hjem. De gennemsøgte hans hjem og kontor, og tog ham med på stationen. Samme dag blev 22 andre advokater også anholdt.

Anklagen mod Taner er en hån mod retssikkerheden. Han anklages for at støtte Fethullah Gülen, som menes at stå bag sidste sommers kupforsøg. Taner er ikke støtte af Fethullah Gülen eller medlem af bevægelsen, men har derimod udtalt sig kritisk om dens rolle i Tyrkiet. Han risikerer op til 10 års fængsel.

Taners ubegrundede anholdelse er endnu et eksempel på, hvor presset situationen i Tyrkiet er. Retssikkerhed, ytringsfrihed og pressefrihed er under ekstremt pres, og Erdogan forfølger systemkritikere nådesløst. Eksempelvis er over 100.000 statsansatte blevet fyret, stemplet som terrorister og fået frataget deres pas. De kan ikke få arbejde i landet – men de må heller ikke forlade det.

Både den danske regering og EU har hurtigt reageret på anholdelsen af Taner Kiliç. Allerede dagen efter anholdelsen udtrykte udenrigsminister Anders Samuelsen (LA) sin bekymring på Twitter, samtidig med, at han lovede, han ville følge sagen tæt.

Vær med til at lægge pres på de tyrkiske myndigheder, så de løslader Taner øjeblikkeligt. Skriv under!