Om Lifeline

Sådan fungerer Lifeline

Amnesty Internationals researchere er på plads verden over. De følger med i lokale forhold, de indsamler fakta og øjenvidneberetninger, hvis der sker menneskerettigheds-krænkelser, og de vurderer, hvordan vi bedst kan ændre sagens udfald.

Hvis de vurderer, at en underskriftsindsamling vil kunne gøre en forskel, sendes den ud til samtlige Amnesty sektioner verden over. Sammen er vi stærke!

Du får en sms med sagens kerne og kan hurtigt skrive under via sms. Hvis du har brug for mere information, kan du altid læse mere på www.amnesty.dk/lifeline

I løbet af 24 timer kan vi samle mere end 40.000 underskrifter, som så bruges til at lægge pres på de relevante myndigheder. Det kan være en politiker, embedsmand, ambassadør eller dommer, som modtager underskrifterne sammen med et appelbrev. Hvis det er muligt, tager vi et personligt møde.

Er det sikkert at skrive under?
Når du skriver under på Lifeline-sager her på amnesty.dk, beder vi om din mailadresse. Det gør vi, fordi vi skal kunne stå inde for, at hver underskrift er unik.

Dit mobilnummer eller email kommer aldrig med på underskriftslisterne. Her skriver vi dit navn eller "anonym", hvis vi ikke kender det.

Vi holder naturligvis løbende øje med, at dette ikke har konsekvenser for dig, hvis du fx ønsker at rejse til det pågældende land. Vi har ingen eksempler på, at individer, som har skrevet under på vores aktioner, har oplevet konsekvenser af nogen art. Såfremt det mod forventning skulle blive tilfældet, ændrer vi øjeblikkeligt praksis.

Se hvilke sager, vi har samlet underskrifter ind til i år
Det gør en forskel

Vi har gode resultater i hver tredje Lifeline-sag. Dine sms'er er med til at redde liv.

Mere end 165.000 danskere er med i Lifeline. Sammen kan vi hurtigt reagere, når mennesker verden over bliver udsat for overgreb. Vi har gode resultater i hver tredje sag.

I 2015 opnåede vi blandt andet at:

- Dødsdømte Saman fra Iran fik en ny retssag
- Ferdous slap for stokkeslag for at gå "upassende klædt" (Sudan)
- Mexicanske Adrián, som blev fængslet og tortureret for en andens forbrydelse, slap fri
- EU søsatte en udvidet redningsaktion for Middelhavets bådflygtninge
- Fem kinesiske kvindesagsforkæmpere blev løsladt mod kaution
- Den danske justitsminister lovede en grundig undersøgelse af voldtægtsområdet

Selvom vi ikke altid opnår, at eksempelvis en fange frigives, kan en underskriftsindsamling stadig være med til, at fangens forhold forbedres. Vi har set eksempler på, at fangen efterfølgende fik lægehjælp, stillet en advokat til rådighed, eller blev udsat for mindre chikane fra fængslets ansatte, takket være den internationale bevågenhed. Små fremskridt tæller også!

Flere gode nyheder