Iran: Tidligere iransk-kurdiske barnebrud dømt til døden efter uretfærdig rettergang

Sagen kort

Zeinab Sekaanvand var kun 17 år, da hun blev anholdt for at have myrdet sin mand, der gentagne gange havde mishandlet hende. De blev gift, da Zeinab var 15.

Tæsket af betjente

Efter anholdelsen blev den iransk-kurdiske kvinde tilbageholdt på politistationen i 20 dage, hvor hun blev tæsket af betjente.

Til sidst ”tilstod” hun at have stukket sin mand ned, fordi han i månedsvis havde udsat hende for fysisk og psykisk vold og gentagne gange havde nægtet hende at søge skilsmisse.

Uretfærdig retssag

Zeinab Sekaanvand blev dømt til døden efter en retssag i strid med alle internationale principper (på menneskerettighedsområdet).

Ikke alene var Zeinab Sekaanvand under 18 år, da hun blev anholdt og dømt, hun blev også nægtet adgang til en advokat og tortureret af politifolk der gennemtæskede hende.

De iranske myndigheder skal omgående omstøde Zeinab Sekaanvand dom og give hende en retfærdig retssag uden anvendelse af dødsstraf, og i overensstemmelse med principperne for unge lovovertrædere.

Opdatering (26/10): Vi har modtaget nyt om, at Zeinab ikke er i overhængende fare for at blive henrettet. Hendes ny advokat ansøger myndighederne om, at sagen skal gå om ifølge artikel 91 i Irans Islamiske straffelov. Indtil myndighederne bevilger, at sagen kan gå om, står Zeinabs dødsdom ved magt. Vi arbejder videre for Zeinab.

Skriv under for Zeinab

Udfyld dit mobilnummer, hvis du vil modtage vores underskriftsindsamlinger på sms
Jeg får to-tre aktioner om måneden, og skriver under ved at sende AKTION retur (alm. sms-takst). Afmeld: Send LIFELINE STOP