Foredrag, workshops, debatter og arbejdsgruppe Landsmøde Danmark

Foredrag, workshops, debatter og arbejdsgruppe

Igen i år vil det være muligt at deltage i en perlerække af spændende foredrag, debatter og arbejdsgrupper.

Denne sektion vil blive udfyldt løbende

Tilmeld dig

Özlem Cekic og Tyrkiet

Efter kupforsøget i Tyrkiet har præsident Erdogan indledt en heksejagt på kritikere, medier og det kurdiske mindretal. 123.000 offentligt ansatte er blevet afskediget, 42.000 er blevet anholdt, og 149 medier er blevet lukket.

I april skal tyrkerne til folkeafstemning om en ny forfatning, der giver flere magtbeføjelser til præsident Erdogan, og kritikere frygter, at det vil skabe et endnu mere autoritært styre.

Mød forfatter, brobygger og debattør Özlem Cekic, der giver dig overblikket over situationen i Tyrkiet.

Den mest torturerede fange i Guantánamo

Mohamedou Slahi betegnes ofte i amerikanske medier som den mest torturerede fange i den amerikanske fangelejr i Guantánamo.

Efter 14 år i fangelejren uden hverken sigtelse eller dom blev han i oktober 2016 løsladt og er i dag tilbage hos sin familie i Mauretanien.

I 2015, mens hans endnu sad i Guantánamo, udgav han via sine advokater ”Dagbogen fra Guantánamo”, som er det første og hidtil eneste detaljerede vidnesbyrd fra en indsat i lejren.

Dagbogen er en rystende og detaljeret beretning om den systematiske tortur, vold og seksuelle mishandling, som forhørslederne udsatte fangerne for, i et forsøg på at tvinge tilståelser og informationer ud af dem.

Den nu 46-årige Mohamedou Slahi blev anholdt i sit hjemland Mauretanien i 2002 og sendt til Guantánamo, hvor han lærte sig engelsk fra sine fangevogtere. Dagbogen begyndte han at skrive efter et par år i lejren, men den blev først offentliggjort efter årelange tovtrækkerier mellem Slahis advokater og det amerikanske justitsministerium, som har foretaget mere end 2.500 sorte overstregninger i manuskriptet.

Advokaterne bad herefter den anerkendte forfatter Larry Siems om at redigere de håndskrevne dagbogsnotater, som på dansk fylder 423 sider.

I dagbogen skriver Slahi, at han – trods mishandlingen og de 14 års fangenskab – til hver en tid vil byde sine fangevogtere på en kop the. Under et pressemøde efter sin hjemkomst takkede Mohamedou Slahi de mange mennesker, der har arbejdet for hans løsladelse:

”Jeg tilgiver alle for den mishandling og uretfærdighed, jeg har været udsat for”.

På landsmødet kan du møde Mohamedou Slahi og høre hans personlige beretning om 14 års mareridt i Guantánamo.

Uskyldig – men fængslet i 43 år

I 1972 blev tre unge, sorte mænd uretmæssigt dømt for drabet på en hvid fængselsbetjent i USA’s største fængsel – Angola i Louisiana. Fængslet var en tidligere slaveplantage og berygtet for at mishandle og ydmyge de indsatte.

De tre mænd gik forrest for at ændre på de umenneskelige forhold i fængslet indefra gennem fredelige protester og sultestrejker, hvilket formentlig var grunden til, at de blev straffet for et drab, de ikke havde begået.

Med tiden blev de tre mænd kendt i USA som Angola 3, og for mange amerikanere er de symbolet på et korrupt, uretfærdigt og diskriminerende retssystem.

Albert Woodfox, Robert King og Herman Wallace sad isolationsfængslet i celler på 2 x 3 meter. De blev dømt på falske vidneforklaringer, og vigtige beviser på deres uskyld forsvandt på mystisk vis.

Både fængselsvagter og enken til den dræbte fængselsbetjent har mange år senere erklæret, at Angola 3 var uskyldige, og Amnestys medlemmer i hele verden har aktioneret i årevis for at få ham fri.

Efter en stribe appelsager blev Robert King løsladt i 2001, mens Herman Wallace blev løsladt i 2013, da han var dødeligt syg af kræft. Han døde tre dage senere. Som den sidste kom Albert Woodfox ud i friheden i 2016 efter 43 år og ti måneder.

Mød Albert Woodfox og Robert King på Amnestys landsmøde og hør deres fortællinger fra de mørkeste afkroge af det amerikanske fængselssystem.

Jan Grarup viser billeder fra krigen

Amnesty giver dig mulighed for at komme ind under huden på en af verdens bedste pressefotografer, når Jan Grarup gæster landsmødet med en samling af sine bedste billeder fra sine 25 år som fotograf i blandt andet Kashmir, Sierra Leone, Tjetjenien, Rwanda, Kosovo, Palæstina, Irak, Iran og Darfur.

Senest er Jan Grarup vendt hjem fra Mosul i Irak, som har været kontrolleret af gruppen Islamisk Stat i to år, men som er under voldsomt angreb fra irakiske styrker, der forsøger at befri millionbyen fra den berygtede terrororganisation.

Jan Grarup har vundet et hav af priser for sit enestående arbejde i verdens konfliktzoner, herunder World Press Photo Award, og han er fem gange blevet kåret som årets pressefotograf i Danmark.

Tag med Jan Grarup på en visuel rejse gennem nogle af de krige og konflikter, der har præget det sidste kvarte århundrede.

Aktivister bremser abortforbud i Polen

Folket har magten!
Den gamle sandhed blev slået fast med syvtommersøm, da demonstranter i Polen i oktober 2016 gik på gaden i titusindvis for at protestere mod en lov, der ville kriminalisere abort. Protesten blev døbt Sort Mandag, på gaderne viftede kvinderne med bøjler som symbol på illegale aborter, og loven endte med at blive forkastet af parlamentet på grund af det massive folkelige pres.

To af de kvinder, der tog initiativ til protesterne, Marta Harbior (35) og Marta Lewandowska (29), fortalte i december til medlemsbladet AMNESTY om baggrunden for deres aktion:

”Ingen af os har været politisk aktive før. Vi almindelige mennesker med job og børn. Men da vi hørte om lovforslaget, skrev vi på Facebook: ’Hvornår går vi kvinder på gaden og protesterer?’ Vi fik en overvældende respons, og så besluttede vi at holde et møde”.

Men anti-abortgrupper samt religiøse og konservative medlemmer af regeringspartiet Lov og Retfærdighed varsler nye lovforslag, så kampen er ikke slut i Polen.

På landsmødet kan du høre de polske aktivister fortælle om, hvordan de mobiliserede tusindvis af demonstranter, og få inspiration til, hvordan du selv kan skabe aktioner, der rykker.

Koncert med Peter Sommer

Den 42-årige danske sanger og musiker Peter Sommer har efterhånden fire album i bagagen som soloartist. Særligt ”Til rotterne, til kragerne, til hundene” står for mange som et helstøbt og banebrydende album i den danske musikverden, og han har i 2017 spillet specielle koncerter udelukkende med sangene derfra.

På Amnestys landsmøde kan du opleve Peter Sommer solo, hvor han leverer en række af sine bedste sange.

Som Politiken skriver: ”Peter Sommer har givet de umulige mennesker, vi så ofte møder i bøgerne, men som også findes i lokalmiljøerne, deres eget soundtrack og deres egne sagn”.

Glæd dig til en aften i selskab med en af Danmarks bedste sangskrivere.

Relateret indhold