Skriv For Liv Skriv for liv Aktivisme Undervisning

Om Kampagnen

Skriv for Liv - Giv håb og skab forandring

Skriv for Liv handler om mennesker, hvis rettigheder bliver krænket. Du og dine elever kan skrive breve til personer, der tortureres, er dømt til døden eller bliver forfulgt af myndighederne. Eller I kan skrive til de myndigheder, der står bag overgrebene.

Sidste år deltog omkring 490 klasser med knap 10.400 elever. Vi er utroligt glade for den store deltagelse, og vi vil gerne sende en stor tak til alle deltagere. Og vi håber selvfølgelig, at du vil være med igen. Tilmeld dig allerede nu.

Om Skriv for Liv

Brevene giver håb, skaber forandring og resultater: I 2016 skrev vi for ti-årige Annie Alfred. Som tusindvis af andre mennesker med albinisme i Malawi lever Annie et liv i frygt for at blive dræbt, fordi nogle tror, at hendes krop har magiske kræfter og kan gøre dem rige. Danske skoleelever var med til at lægge et pres i hendes sag, og det gav resultater: Straffen for overfald mod mennesker med albinisme er nu skærpet i Malawi.

I USA sad Albert Woodfox isolationsfængslet i 43 år for et mord, der ikke var beviser for, at han havde begået. Han blev løsladt sidste år efter 650.000 tweets, sms-beskeder, underskrifter, breve med videre via Skriv for Liv 2015. I april 2017 besøgte Woodfox vores landsmøde for at fortælle om sit liv bag tremmer.

Skriv for Liv er global. Hvert år sender hundredtusinder af mennesker fra cirka 185 lande breve, sms-beskeder, underskrifter og tweets for at hjælpe mennesker i nød og for at presse myndighederne til at overholde menneskerettighederne. Alene i 2016 blev der foretaget over 4,6 millioner handlinger for Skriv for Liv.

Hvordan kan jeg bruge Skriv for Liv ?

Du vælger selv, hvor meget tid din klasse skal bruge på Skriv for Liv. Perioden er november til december måned. Skriv for Liv er især relevant for lærere, der underviser fra 6. - 10. klasse og opefter. Skriv for Liv kan bruges i flere fag som eksempel dansk, engelsk, samfundsfag, geografi, historie og kristendom.

Vores undervisningsmateriale passer til de forenklede Fælles Mål og kan downloades gratis inden efterårsferien.

Skriv for Liv lægger op til en bred og dybdegående undervisning i menneskerettigheder. Sagerne rummer mange etiske og moralske spørgsmål, der bearbejdes ud fra et globalt perspektiv. Eleverne beskæftiger sig med mennesker og lande verden over. Undervisningen styrker elevernes forståelse for omverdenen og giver dem en interkulturel indsigt.

Det føles autentisk og nærværende at skrive til mennesker i nød. Som en lærer udtrykker det: ”Eleverne føler, at de var med til at gøre en forskel. De vidste, at brevene ville få en indflydelse.”

Har du spørgsmål kan du kontakte os på: undervisning@amnesty.dk

Husk at tilmelde dig til årets Skriv for Liv, gerne inden den 4. oktober. Vi sender dig informationer og materiale. Din tilmelding er helt uforpligtende.