Skriv For Liv Skriv for liv Aktivisme Undervisning

Om Kampagnen

Konceptet for kampagnen

Skriv for Liv handler om mennesker, hvis rettigheder bliver krænket. I november og december måned kan du og dine elever skrive breve til personer, der tortureres, er dømt til døden eller bliver forfulgt af myndighederne. I kan også skrive til de myndigheder, der står bag krænkelserne. På den måde hjælper I uskyldige mennesker.

Brevene giver håb, skaber forandring og resultater: Moses Akatugba fra Nigeria blev fængslet og tortureret som blot 16-årig for at have stjålet tre mobiltelefoner, og senere blev han dødsdømt. Efter massivt pres, blandt andet igennem Skriv for Liv 2014, blev han løsladt i maj 2015 efter ti års fængsel. Amerikanske Albert Woodfox sad isolationsfængslet USA i 40 år og er nu løsladt efter 650.000 tweets, sms-beskeder, underskrifter, breve mv. via Skriv for Liv 2015.

Kampagnen er global. Hvert år sender hundredtusinder af mennesker fra knap 200 lande breve, sms-beskeder, underskrifter og tweets for at hjælpe mennesker i nød eller presse myndighederne. Alene i 2015 blev der foretaget omkring 3,8 millioner handlinger for Skriv for Liv.

Læringsmæssige styrker

Skriv for Liv er relevant for lærere, der underviser fra 6. klasse og opefter. Kampagnen kan bruges i flere fag som eksempel dansk, engelsk, samfundsfag, geografi, historie og kristendom.

I de sidste to år har omkring 10.500 elever fra over 500 klasser og 300 skoler deltaget i Skriv for Liv i Danmark. Brevene kan skrives på enten dansk eller engelsk.

Skriv for Liv lægger op til en bred og dybdegående undervisning i menneskerettigheder. Sagerne rummer mange etiske og moralske spørgsmål, der bearbejdes ud fra et globalt perspektiv.

Eleverne beskæftiger sig med mennesker og lande verden over. Det styrker elevernes forståelse for omverdenen og giver dem en interkulturel indsigt.

Det føles autentisk og nærværende at skrive til mennesker i nød. Som en lærer udtrykker det: ” Eleverne føler, at de var med til at gøre en forskel. De vidste, at brevene ville få en indflydelse.”

Undervisningsmaterialer

Vi udvikler gratis undervisningsmateriale, der tager udgangspunkt i de forenklede Fælles Mål.

Med udgangspunkt i de nye sager laver vi blandt andet diskussionsspørgsmål, udvikler lærervejledning og korte fakta- ark om de lande, hvor krænkelserne finder sted. Som noget nyt er vi ved at udvikle en kort video, som du kan bruge i forbindelse med Skriv for Liv. Vi har også udviklet to hæfter om de rettigheder, der ofte bliver krænket: retten til ytringsfrihed og frihed fra tortur, som passer til de forenklede Fælles Mål.

Du er velkommen til at se vores lærervejledning fra sidste år. Vi udvælger nye sager til september måned.

Hvornår får jeg materialet?

Skriv for Liv finder sted i november og december 2016. Vi udvælger omkring seks sager senest i september måned og sender dig en besked, når det er sket. Vores undervisningsmateriale ligger klar på sitet og kan downloades gratis senest den 14. oktober (inden efterårsferien). Vi sender dig også en mail om dette.

Hvordan tilmelder jeg mig?

Du kan tilmelde dig her. (Senest mandag den 24. oktober)

Vil du vide mere?

Så kontakt os på: undervisning@amnesty.dk

Spred budskabet

Du må meget gerne fortælle dine kollegaer om Skriv for Liv.

Her kan du se og downloade plakaten og flyeren.

Skriv For Liv Tilmelding