Skriv For Liv 2016

Materialesamling

Undervisningsmateriale til Skriv for Liv 2016

Herunder er undervisningsmaterialet til Skriv for Liv 2016. Materialet består blandt andet af en Lærervejledning, hvor du kan læse mere om vores materiale, og om hvordan Skriv for Liv passer med de nye forenklede Fælles Mål. Vi har også udviklet forslag til læringsmål til de enkelte fag, som passer sammen med de diskussionsspørgsmål, du kan udlevere til eleverne.

Der er lukket for tilmeldinger til Skriv for Liv 2016. Har du spørgsmål kan du kontakte os på: undervisning@amnesty.dk

Bemærk, at vi holder juleferie indtil den 3. januar 2017.

Nedenfor finder du:

• Lærervejledning
  • Baggrundsmateriale på engelsk om krænkelser af menneskerettigheder i de lande, personerne kommer fra
  • Sagsbeskrivelser af de syv sager på dansk og engelsk
  • Brevskrivningsguide på dansk og engelsk om, hvordan eleverne skriver appel- og solidaritetsbreve
  • Diskussionsspørgsmål til hver af de syv sager, som nemt kan printes og uddeles til eleverne
  • Ordlister over vanskelige ord på engelsk
  • Inspiration til handlemuligheder, der giver forslag til, hvordan eleverne eksempelvis kan bruge sociale medier til at skabe opmærksomhed om sagerne
  • Eventguide, en oversigt med spørgsmål til de forskellige faser fra planlægning, over invitationen og til selve afholdelsen
  • Verdenskort, der viser hvor i verden de syv sager finder sted, med et lille billede af personen sagen handler om
  • Engelsk materialer om FNs Verdenserklæring om Menneskerettigheder

Et brev betyder mere end du tror, og vi opfordrer til at I både skriver til magthaverne og til personer hvis rettigheder er blevet krænket. Brevene kan skrives på dansk eller engelsk, og de skal sendes direkte til de pågældende personer eller myndigheder inden jul. Klassen dækker selv portoudgifterne.

Rigtig god fornøjelse med Skriv for Liv!

OBS: I sagen fra Cameroun er der i mellemtiden faldet dom om Ivo og hans venner. De blev d. 2. november 2016 ved en militær domstol, idømt 10 års fængsel for den satiriske sms om Boko Haram. I brevene til myndighederne må I derfor meget gerne bede om at de løslader Ivo og hans venner straks.

Lærervejledning

Baggrund

Baggrund om landende

Guide