8. marts: aktioner

Vær med

8. marts: aktioner mod digital vold mod kvinder

I efteråret offentliggjorde Amnesty ny research, som viser, at hver femte danske kvinde har oplevet digital vold eller chikane. Blandt den gruppe svarer 32 procent, at trusler på sociale medier fik dem til at frygte for deres fysiske sikkerhed. Truslerne handler ofte om fysisk og seksuel vold, eller de er beregnet på at intimidere og nedgøre kvinderne på baggrund af deres køn eller etnicitet.

Denne 8. marts sætter Amnesty ind over for digital vold mod kvinder med en række fysiske og digitale aktioner over – forhåbentlig – hele Danmark. Vi indsamler underskrifter til Twitter med krav om, at mediet skal gøre mere for at bekæmpe digital chikane, og vi kommer med en række anbefalinger til den danske regering, om hvad de kan gøre, for at tage det stigende problem seriøst.

Vi får brug for vores aktivister til at gå på gaden, samle underskrifter og tale med danskerne om konsekvenserne af digital vold, og hvordan man kan arbejde aktivt imod online chikane. Og til at arrangere happenings, som sætter fokus på digital vold, skrive pressemeddelelser om emnet og lave gadeaktioner, som stiller skarpt på problemet.

Vil du være en del af 8. marts-kampagnen? Så tilmeld dig nu!