Flashmob

Er ”Flygtningekrisen” over?

Når man læser de danske medier, kunne man få den fornemmelse. Meget lidt spalteplads bruges på situationen i Middelhavet, og det er i stedet hjemsendelsen af syrere, der fylder debatten.

I alt ankom 139.300 flygtninge og migranter til Europa sidste år, hvilket er det laveste antal i fem år. Men det anslås stadig, at 2.275 mennesker døde eller forsvandt på Middelhavet, på trods af det store fald i antallet af ankomne, der nåede europæiske kyster. (kilde:Desperate Journeys’-rapport, UNHCR, FN´s Flygtningeorganisation)

Det vil sige, at der i gennemsnittet døde seks mennesker om dagen i 2018.

Seks mødre
Seks fædre
Seks søskende
Seks bedsteforældre
Seks mennesker med drømme og håb
Seks mennesker

Menneskerettighedernes artikel tre siger, at: ”Enhver har ret til liv, frihed og personlig sikkerhed.” Dette gav anledning til, at vi i Amnesty Events Copenhagen begyndte at diskutere, hvordan vi kunne sættes fokus på dette emne i et forår med to vigtige valg i Danmark, EP- og Folketingsvalget.

For os stod det hurtigt klart, at vi ville prøve noget nyt – en flashmob for sikkerhed. Ideen var enkel; vi ville møde op på tre centrale pladser i København og lave en flashmob, som skulle mindes de mennesker, der mistede deres liv ved den farlige tur over Middelhavet ved at lægge os ned på gulvet og ’spille’ død. Med os havde vi redningsveste, flyers, plakater og en boomblaster med bølgelyde.

Vi havde også nogle kernebudskaber med, som for os indrammer vores krav til både Danmark og Europa:

Alle har ret til sikkerhed
EU skal tage ansvar for mennesker på flugt
Danmark skal genoptage kvoteflygtningeordningen
I vote for human rights

Vi gentog flashmobben på Nørreport station, Gammeltorv og Kongens Nytorv, og overalt var der stor interesse og overraskelse blandt danskerne og turisterne, som nød en forårsdag på strøget.

For os står det klart, at alle mennesker skal mødes med værdighed og respekt i deres søgen på beskyttelse, og at EU’s medlemsstater skal leve op til deres internationale forpligtelser ved at give alle mennesker ret til at søge om asyl, give adgang til fair og effektiv asylbehandling og sikre ordentlige modtagelsesfaciliteter. Amnesty har i samarbejde med Human Rights Watch, udarbejdet 20 anbefalinger til fair og forudsigelige redningsforanstaltninger på Middelhavet. Læs anbefalingerne her

Med vores lille indspark håber vi at rykke lidt ved opfattelsen af flygtningesituation og sætte fokus på, hvad det handler om – mennesker og deres rettigheder.

Menneskerettigheder er stadig det bedste bud for vores fællesskaber, både i Danmark, EU og i verden.

Aktivister

Hvorfor deltog du i flashmob'en?

Læs mere om Amnesty-grupper