Hele sommerhalvåret har Amnesty gratis udstilling, butik og informationscenter i Frøslevlejren.

Amnesty Frøslev ligger i Frøslevlejren. Lejren blev brugt af tyskerne under 2. verdenskrig til at huse danske fanger. I dag er den et nationalt mindesmærke.

Selv om der langt fra herskede de samme barske forhold som i de tyske KZ-lejre med sult, sygdom, tortur, henrettelser, så var der også i Frøslev tale om fangenskab. Fangerne levede i konstant usikkerhed om, hvad der kunne ske næste dag: Kunne de blive i Frøslev eller ville de blive sendt til en tysk kz?

Tusindvis af mennesker lever i dag verden over i fangenskab med den samme usikkerhed om deres skæbne.

Amnesty Frøslev

Amnesty har sin egen udstilling og informationsafdeling i Frøslevlejren.

Her kan du finde informationer om menneskerettighederne og Amnestys arbejde. Du kan også shoppe i den tilhørende Fair Trade-butik. Du kan også deltage i vores arbejde fx ved at skrive under på aktuelle sager eller deltage i vores kampagner.

Amnesty Frøslev holder til i Frøslevlejrens barak W 6, Lejrvej 79, 6330 Padborg.

Åbningstiderne er dagligt kl. 10.00-17.00 i perioden fra 1. april til 31. oktober.

Det er gratis at besøge Amnesty i Frøslevlejren, men vores frivillige medarbejdere, kustoderne, modtager gerne bidrag og indmeldelser.

Udstilligen

Hos Amnesty Frøslev kan du se alt Amnestys materiale om vores arbejde for menneskerettighederne.

Af journalist Trine Flamming tf@fla.de

Vejen gennem lejren begynder hos Amnesty. Amnestys afdeling i Frøslevlejren har som den eneste i Danmark udstillinger knyttet til sit informationskontor.

Rundt om på de danske Amnesty International-kontorer kan man få informationer om menneskerettigheder og om Amnestys arbejde, men hos lokalafdelingen i Frøslev kan man få mere end det. Som det eneste sted i Danmark er der i Amnestys lokaler i barak W6 nemlig knyttet udstillinger til informationerne. Det er der bare ikke mange, der ved.

Kommer lige forbi

Alligevel kommer her ganske mange besøgende, fortæller formand Mariann Bille Petersen.

“I denne uge har her været over 100 om dagen. Der kommer ikke så mange i år, men til gengæld bliver de længere tid ad gangen,” siger hun, mens hendes 6-årige barnebarn Yannick, der hjælper mormor med den frivillige Amnesty-tjans, meddeler, at “i går kom vi op på 114.”

At der på trods af forudgående ukendskab til Amnestys afdeling i Frøslevlejren alligevel kommer så mange forbi, skyldes lokalernes placering, mener Mariann Bille Petersen:

“Vi ligger godt. Her kommer mange turister, hvis hovedmål egentlig er at komme hurtigt ned til Frøslevlejrens Museum, og folk kommer automatisk forbi os. Nogle tror, de skal købe billet og kan gøre det hos os, andre spørger, hvad man kan se i lejren, og så bliver de lige lidt hos os,” fortæller hun.

Amnesty Frøslev har lige nu en lille udstilling om overvågning i samfundet i forbindelse med terrorlovgivningen, og ligesom i alle andre afdelinger af Amnesty i Danmark er der gang i en roma-kampagne.

Desuden kører to underskriftsindsamlinger under denne sæsons grundtema, FNs børnekonvention, nemlig én for at få en børneombudsmand i Danmark og én for at få stoppet forfølgelsen af roma-børn og give dem samme adgang til skolegang som andre børn.

Fordomme om romaer

“Ved børneombudsmanden støder vi ikke på så megen modstand, men det gør vi ved romaerne. Der hersker mange fordomme, og folk mener tit, at romaerne “selv er ude om det”, siger Mariann Bille Petersen.

Der hersker dog ingen fordomme hos den lille gruppe turister, der kort efter træder ind ad døren og straks erklærersig villig til at skrive under til begge indsamlinger. Yannick rækker dem en informationsbrochure om Frøslevlejren, da de fortsætter deres tur ud rundt mellem lejrens røde barakker.

Amnesty kontoret, der også huser en lille Fair Trade-butik, har åbent hver dag fra den 1. april til den 31. oktober kl. 10 – 17. I sidste sæson kom besøgstallet op på 9000. Det er gratis at kigge indenfor.

Bliv frivillig kustode i Frøslevlejren

Amnesty Frøslev søger frivillige kustoder til at passe udstillingen.

Hvis du har lyst til at bruge en uge på aktivt, spændende og lidt anderledes Amnesty-arbejde i sommerhalvåret, er det måske en ide at melde dig som kustode?

Tag kontakt til Margit Biehl Hansen på mail: margitbiehl@live.dk og hør mere om kustodejobbet.

Fair trade shop

I Amnesty Frøslev kan du købe Amnesty produkter og andre fair trade varer.

Amnesty samarbejder med Fair Trade på “shop in shop” basis. Vi har en lille butik med varer fra særlig udvalgte leverandører og producenter, som arbejder på at sikre rimelige sociale og økonomiske forhold.

Vi sælger selvfølgelig også Amnestys egne varer. Se nogle af varerne i Amnestys webshop.