Event

Temaaften med Amnestys Furesøgruppe: Sjælsmark og flygtningebørns rettigheder

Vær med til at markere Menneskerettighedernes og Børnekonventionens fødselsdage mandag d. 12.11.2018 kl. 19 i Teatersalen, Farum Kulturhus.

En aften med Amnesty International Furesø, Dansk Flygtningehjælp og Bedsteforældre for Asyl.

Gælder menneskerettighederne for alle i Danmark - også flygtningebørn? Omfatter Børnekonventionen også børnene i asylcentre og udrejsecenter Sjælsmark?

FN’s erklæring om menneskerettigheder fylder 70 i år, og FN’s Børnekonvention fylder 30 i næste uge. Det er værd at fejre, men vi stiller også spørgsmålene:  Har vi stadig brug for menneskerettighederne i dag? Og hvordan sikrer vi alle børn, også flygtningebørn i Danmark, deres grundlæggende rettigheder?

Der opholder sig nu 2.900 børn i danske asylcentre, og 124 børn har levet mellem 4 og 12 år af deres barndom i asylsystemet.

Program

• Medlem af Bedsteforældre for Asyl, Kirsten Bitsch, beretter om en flygtningefamilie i Sjælsmark, som hun har fulgt tæt gennem flere år.
  • Asylchef i Dansk Flygtningehjælp, Eva Singer, præsenterer en aktuel undersøgelse af flygtningebørns forhold og trivsel i asylcentrene.
  • Jurist i Amnesty International, Claus Juul, indleder med at sætte os ind i menneskerettighederne og FN’s børnekonvention.
  • Der vil være mulighed for at stille spørgsmål til panelet.
  • I pausen vil der være musik og adgang til køb af drikkevarer.

Adresse:

Farum Kulturhus.