Kampagnefrivillig

Vil du være kampagnefrivillig i Amnesty Youth til efteråret?

Som kampagnefrivillig kommer du til at arbejde med ændringen af vores kultur ift. at sætte samtykkekultur på dagsordenen.

I efteråret 2020 sætter vi samtykkekultur på dagsordenen over hele nationen. Om lidt fremsætter regeringen et forslag til en ny samtykkebaseret voldtægtslovgivning. Men hvis vi vil se varig forandring ift. seksuelle krænkelser og retfærdighed for voldtægtsofre, er vi også nødt til at arbejde med vores kultur! En af vores vigtigste anbefalinger for at mindske seksuel vold er at starte samtalen tidligt med seksualundervisning (læs her). Derfor vil vi bruge efteråret til at lægge pres på vores politikere for at indføre bedre og mere fyldestgørende seksualundervisning med fokus på samtykke.

Til det har vi brug for jeres hjælp. En af grundene til, at vi er nået så langt med lovgivningen, er det store stykke arbejde aktivister og voldtægtsoverlevere har lagt i at få politikere i tale. De lytter, når vi laver en fælles indsats, og når de møder mennesker, som begrænses og krænkes af status quo.

Derfor sammensætter vi en Youth kampagnegruppe for efteråret 2020, så vi sammen kan få politikerne til at tage handling og indføre den seksualundervisning, der skal til. Der er ingen andre krav end, at du skal være mellem 15 og 25 år og være klar på at gøre en forskel for ligestilling i DK anno 2020!

Gruppen inddeles i forskellige arbejdsområder, så du har mulighed for at arbejde med en eller flere af følgende opgaver:

• Kommunikation på sociale medier, vores medlemsblad og amnesty.dk
  • National aktionsuge i september og koordinering af Youth-gruppernes indsats på dagen
  • Lobbymøder med undervisningsministeren og undervisningsordførere
  • Samarbejde med Operation Dagsværk og Amnesty Perus projekt om seksuelle krænkelser i peruvianske skoler
  • Frivillig på Amnesty-holdet til Ungdommens Folkemøde på hjul

Alle medlemmer af gruppen modtager grundig træning og undervisning i emnet, lobbyarbejde, kampagnearbejde og I vil have en fast kontaktperson på sekretariatet.

Der er plads til at være engageret på forskellige niveauer, og derfor kan du søge om en plads uanset om du studerer, arbejder eller er i gang med sabbatår. Vi uddelegerer sammen opgaver alt efter interesseområde og tid. Du forpligter dig dog til:

• Et infomøde d. 4. juni kl. 17-18 (via Zoom).
  • Et opstartsmøde senere i juni.
  • Et månedligt koordineringsmøde fra august til december.

Til infomødet kan du høre mere om kampagnen og de forskellige arbejdsområder og finde ud af, om det er noget for dig. Det er altså først efter infomødet, at du skal give endelig besked.

Deadline 3. juni

Vi sender link til mødet den 3. juni

Hvis du har spørgsmål, så skriv direkte til Sia Seidler Berro (koordinator) på sseidler@amnesty.dk eller ring på 30470542