Copenhagen Pride

Copenhagen Pride

Amnesty International

Amnesty går igen med i Copenhagen Pride sammen med Won Hundred og Scoop Models.

Copenhagen Pride 2019

Amnesty International går igen med i Copenhagen Pride under sloganet, ’Love is not a Crime’.

Sammen med Won Hundred og Scoop Models sætter vi fokus på, hvor farligt det stadig er at være LGBTI+ -person mange steder i verden. Vi fokuserer særligt på vigtigheden af priden som begivenhed i sig selv. For det at kunne deltage i en fredelig pride er langt fra en selvfølge over hele verden.

Måske forbinder du primært prides med karnevalsklædte drag queens og vogne med høj popmusik. Men for rigtigt mange homo,-bi- inter- og transkønnede over hele verden, er paraderne også meget dyb alvor – også selv om vi skriver 2019.

Prides har siden 1970'erne været afgørende for, at organisationer, enkeltpersoner og hele samfund har kunnet mobilisere mennesker imod homofobi og transfobi. De har været afgørende for at få politikere og andre beslutningstagere til at lytte og handle for at sikre LGBTI+-personers rettigheder. Og de har ikke mindst fra starten været med til at sende et klart signal om, at ingen skal finde sig i at blive diskrimineret på grund af deres seksualitet eller identitet.

Men selv om der er sket store fremskridt, er der stadig mange lande og byer i verden, hvor prides fortsat bliver forbudt og chikaneret eller hvor Lgbti+ personer bliver udsat for hadforbrydelser udelukkende pga. af, hvem de er. Det at gå med i en pride er en helt grundlæggende del af ytrings- og forsamlingsfriheden. Det er en fundamental menneskeret, som ikke må undertrykkes.

Læs mere: Fem grunde til at prides stadig er vigtige

I forbindelse med Copenhagen Pride retter vi netop blikket mod en række lande, hvor kampen for at kunne gå med i en pride også er en kamp for at få lov til at leve som den man er - uden frygt for diskrimination og overgreb.

Vi fokuserer særligt på kampen for menneskerettighederne og priden i Uganda, Ukraine, Tyrkiet & Rusland.

Ny kampagne-t-shirt

Amnesty, Scoop og Won Hundred har igen i år lavet en fælles t-shirt med budskabet ’Love is not a Crime’. Udover at samle penge ind til Amnestys arbejde er formålet med salget af t-shirten at skabe opmærksomhed om sagen og at markere vores fælles tilstedeværelse i kampen for LGBTI+-personers rettigheder, som Priden hylder.

”Med dette samarbejde ønsker vi at sætte fokus på, at Copenhagen Pride – og prides i det hele taget – er andet og mere end fest, farver og fejring af mangfoldighed. Det er i høj grad også en kamp for at opnå og beholde rettigheder – rettigheder, der ikke er en selvfølge for LGBTI+-personer mange steder i verden”, siger seniorrådgiver i Amnesty, Helle Jacobsen.

Overskuddet fra T-shirt-salget går til Amnestys arbejde for at sikre, at der kan afholdes prides under sikre og trygge rammer over hele verden.

Køb t-shirten hos Won Hundred
Pride med Amnesty

GÅ MED AMNESTY I COPENHAGEN PRIDE

Vær med, når Amnesty igen i år deltager i Copenhagen Pride lørdag den 17. august kl. 12

Her kan du læse mere om dine rettigheder i forbindelse med samtykke til billed og videobrug

Hvis du IKKE har givet samtykke til at optræde på billeder og video, er det vigtigt at du på dagen henvender dig til Amnestys arrangører, så de kan træffe de nødvendige forholdsregler.

Vi skal samtidig gøre opmærksom på at vi kun kan gøre det givne forbehold gældende ift. Amnestys egne arkiver og publikationer. Vi kan således ikke håndhæve samtykket eller mangel på samme, samt gøres ansvarlige for andre mediers og/eller private fotografers eventuelle brug af foto og video, med individer der deltager i Amnestys Pride arrangement.

1. Disse rettigheder fremgår af kapitel III om den registreredes rettigheder i Europaparlamentets og Rådets Forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016, artikel 12 til 20:

2. Du har således ret til at blive orienteret om indsamling/behandling og videregivelse af oplysninger til brug for elektronisk databehandling på en forståelig og gennemsigtig måde, enten skriftligt eller mundtligt på baggrund af din anmodning (artikel 12.)

3. Du har ret til - på tidspunktet for dit samtykke - at blive orienteret om, hvem der er dataansvarlig og, hvor længe dine eventuelle billeder opbevares. Se punkt B i samtykkeformularen.

4. Du har ret til at få indsigt - altså at vide, hvilke billeder, der er registreret om dig.

5. Du har ret til at få rettet eventuelle forkerte oplysninger om dig. I dette tilfælde er det, hvis det er et forkert navn, der er registreret om et billede eller en video, du optræder på.

6. Du har ret til at blive slettet og dermed trække dit samtykke tilbage.

7. Du har ret til at sige at du ikke ønsker at få dit billede eller en video med dig i et konkret medie, altså at anmode om at få begrænset Amnesty Internationals anvendelse af dit billede eller din video.

8. Du har ret til at blive orienteret om, at Amnesty International følger dine anmodninger i punkterne 5.-6.-7. (Forordningens artikel 19).

9. Du har ret til at modtage en kopi af det billedmateriale eller den video, du fremtræder i et læsbart format.