Send en hilsen

HJÆLP JUSTITSMINISTER NICK HÆKKERUP

Sammen har vi kæmpet for en ny voldtægtslovgivning baseret på samtykke. Anbefalingerne til en ny lov fra straffelovrådet er netop kommet ud, og der er flere problemer med dem. De åbner således op for, at passivitet godt kan være et samtykke og fastholder et stort fokus på ofrets adfærd op til voldtægten.

Skriv til Nick Hækkerup
Stærke historier

Kirstine

"Jeg blev aldrig spurgt, om jeg havde givet mit samtykke. Selvfølgelig havde jeg ikke det."

Mød Kirstine

Emilie

"Jeg begyndte pludselig at tvivle på mig selv og føle mig utroværdig."

Mød Emilie

Liva

"Loven har haft stor betydningen for, at jeg ikke forstod, at det jeg var udsat for, var voldtægt.”

Mød Liva

Bolette

"Der er intet i verden, der berettiger det, jeg har været udsat for."

Mød Bolette
Skriv til Nick Hækkerup

Send en personlig hilsen

Skriv til justitsminister Nick Hækkerup, og giv ham input til, hvorfor du synes, han skal vedtage en samtykkelov, som regeringen har lovet i deres forståelsespapir. Hold dit brev enkelt og fokusér på, hvorfor en voldtægtslovgivning baseret på samtykke er vigtig for dig.

Sørg for at holde en ordentlig tone.

Nedenfor kan du se et eksempel på, hvad du kan skrive:

Kære Nick Hækkerup
Jeg skriver til dig, fordi jeg gerne vil fortælle dig, at en voldtægtslovgivning baseret på samtykke vil ændre vigtige holdninger i vores samfund og gøre det klart, at sex uden samtykke er voldtægt. En samtykkelovgivning vil også understrege, at det ikke er ofrets ansvar at kæmpe imod og afværge en voldtægt, men begge personers ansvar at sikre sig, at sex altid er frivilligt. En samtykkelovgivning vil også understrege, at alle mennesker har ret til at bestemme over deres egen krop og seksualitet, og at det at være passiv aldrig er et samtykke
, fordi samtykke netop handler om at give eller få et ja.
[Indsæt dit navn]

De støtter