Gode nyheder

12 GODE GRUNDE TIL AT GLÆDE SIG OVER ÅRET DER ER GÅET

Sammen med vores medlemmer, støtter og aktive har vi i 2017 opnået en række sejre for menneskerettighederne

Menneskerettighederne er under pres. USA's præsident Trump skaber skel med sin ringeagt for kvinder og farvede personer. Vilkårlige fængslinger i Tyrkiet under præsident Erdogan. Filippinernes præsident Duterte, der billiger massedrab i krigen mod narko. Og flygtninge, der tortureres og sælges som slaver i Libyen. Det kan være svært at finde glæden i denne tid.

Og alligevel har vi sammen med vores medlemmer, støtter og aktive opnået sejre for menneskerettighederne.

Her har vi udvalgt 12 sejre fra året der er gået. Dem vil vi gerne fejre med jer – I skinner et lys ud over verden og er med til at give håb for fremtiden!

01 USA: WHISTLEBLOWER, CHELSEA MANNING, LØSLADT

Den tidligere efterretningsanalytiker Chelsea Manning blev i 2013 idømt 35 års fængsel. I 2010 lækkede hun militære oplysninger til Wikileaks. Amnesty indsamlede 241.289 underskrifter og breve med opfordringer til at løslade hende. I maj kom hun ud i friheden.

Chelsea Manning er fri
Mexico

02 MEXICO: NY FORBEDRET LOV OM TORTUR

Den mexicanske kongres vedtog 19. april en ny og forbedret torturlov, som blandt andet vil forbedre forholdene for torturoverlevere. Loven er ikke perfekt, men et markant skridt i den rigtige retning og langt mere i trit med international lovgivning. Mexico var fokusland under vores kampagne mod tortur.

Ny torturlov i Mexico

03 CHILE SKROTTER TOTALT ABORTFORBUD

Fra at være et af de få lande i verden, der har et totalt forbud mod abort, vedtog Chiles parlament i august at afkriminalisere abort. Det er nu tilladt at få abort, hvis graviditeten er resultat af voldtægt eller incest, hvis morens liv er i fare, eller fostret ikke er levedygtigt. Det er en sejr for Chiles kvinder og piger.

Chile skrotter abortforbud
Frankrig

04 PARIS: VI AFSLØREDE SALG AF TORTURINSTRUMENTER

På Milipol-messen i Paris for militær og politi i november fandt vores researchere ulovlige torturinstrumenter som piggede knipler og tunge ankellænker fra kinesiske firmaer. Import, eksport og udstilling af torturinstrumenter er ulovligt i EU. Efter vores fund blev standpladsen lukket.

Ulovligt salg stoppet
Sudan

05 SUDAN: DR. MUDAWI LØSLADT EFTER OTTE MÅNEDER

En af Sudans fremmeste menneskerettighedsforkæmpere, Dr. Mudawi Ibrahim Adam, blev efter otte måneders fængsel løsladt. Hans organisation Sudan Social Development Organization står blandt andet bag humanitære projekter for krigsramte familier i Darfur. Vi samlede 50.877 danske underskrifter for Dr. Mudawi.

Dr. Mudawi løsladt
Malawi

06 MALAWI: NY LOV SIKRER PERSONER MED ALBINISME

Ny lov skal sikre, at heksejagt mod personer med albinisme i Malawi ophører. Her har tusinder af personer med albinisme levet i frygt for at blive dræbt, da overtro siger, at deres kropsdele kan gøre én rig. Ændringerne er blevet gennemført efter pres fra Amnesty International – blandt andet gennem Lifeline.

Læs mere om den nye lov
Iran

07 IRAN: PEYMANS LIV ER REDDET

Peyman Barandah var kun 15 år, da han blev anholdt. Han blev fængslet, tortureret, holdt i isolation i mere end tre måneder og derefter dømt til døden for mordet på en anden teenager efter en åbenlyst uretfærdig retssag.
55.388 danskere skrev under for Peyman. Tak til alle, der har været med til at redde hans liv.

Peymans liv er reddet
Usbekistan

08 USBEKISTAN: LÆNGST-FÆNGSLEDE JOURNALIST LØSLADT

Muhammad Bekzhanov blev endelig løsladt efter 17 års fængsel i Usbekistan. Han er en af de journalister, som har siddet fængslet i længst tid i verden. Flere end 100.000 mennesker skrev for hans frihed under Amnestys Skriv for Liv-kampagne i 2015.

Længst fængslede journalist løsladt
Kina

09 KINA: QIN CHAO LØSLADT

Som den sidste af de seks anholdte borgerjournalister er Qin Chao nu endelig løsladt. Hun blev oprindelig anholdt, fordi hun planlagde at dække demonstrationerne under G20-topmødet i Hangzhou, Kina. Hun nåede slet ikke at skrive om demonstrationen. 42.835 danskere skrev under for Qin Chao.

Qin Chao løsladt
Taiwan

10 TAIWAN: VIL TILLADE HOMO-ÆGTESKABER

Som det første land i Asien er Taiwan tæt på at legalisere homoseksuelle ægteskaber. I en historisk afgørelse fastslår Taiwans forfatningsdomstol, at landets nuværende lovgivning er i strid med forfatningen, fordi den diskriminerer par af samme køn. Politikerne har en frist på to år til at få ny lovgivning på plads.

Taiwan siger I do
Indonesien

Amnesty International / WatchDoc

11 INDONESIEN: PALMEOLIEINDUSTRI FORBEDRER FORHOLD

Efter vores kritiske rapport om arbejdsforholdene i palmeolieindustrien fortæller arbejdere på Wilmars plantage, at de begynder at se forbedringer. De får fast løn i stedet for akkordløn, har fået lønforhøjelse og de fleste af de kvindelige arbejdere har fået faste kontrakter. Tak til alle, som skrev under på vores aktion.

Bedre forhold for arbejdstagere
Australien

12 AUSTRALIEN: NY ÆGTESKABSLOV SIKRER LIGESTILLING

Australsk parlament vedtog ny lov, som sikrer ligestilling af ægteskab mellem personer af samme køn. Lovændringen kommer efter hårdt, målbevidst og modigt arbejde fra Australiens LGBTIQ-miljø, lokalgrupper og aktivister, der skabte en ustoppelig bevægelse for ligestilling.

God nyhed fra Australien