Årets resultater

Årets resultater på Lifeline

Mere end én million sms-underskrifter er det blevet til i 2016. Vi sender en stor tak til alle jer, som er med! Se her, hvad vi sammen har opnået på årets sager.

Transkønnethed af sygdomslisten

Som det første land i verden besluttede Danmark at fjerne transkønnethed fra listen over psykiske sygdomme, hvilket træder i kraft 1. januar 2017. Vi arbejder fortsat for, at danske transpersoner har adgang til behandling baseret på samtykke, at de har adgang til hormoner og operationer uden unødig bureaukrati samt at danske transpersoner har adgang til den bedst mulige behandling uden diskrimination på baggrund af deres kønsidentitet.

Khalil er fri

Efter 465 dage i fængsel er Islam Khalil endelig fri. Khalil forsvandt først sporløst i 122 dage. Da familien endelig hørte fra ham, sad han fængslet baseret på tilståelser fremkommet under tortur og dødstrusler.

Dilip er løsladt

Miljøaktivisten Dilip Roy risikerede 14 års fængsel for at kritisere premierministerens miljøpolitik på Facebook. Han er nu løsladt mod kaution.

Lovændring i Malawi

Lokal overtro fortæller, at lemmer fra en person med albinisme kan gøre dig rig. Derfor har Malawis albinoer levet i konstant livsfare. Takket være globalt pres ændrede Malawi to af dets love i september, så du nu får livstid, hvis du arresteres med knogler eller kropsdele fra en albino på dig. Amnesty arbejder fortsat på, at personer med albinisme kan leve sikkert.

Abed er fri

Abed al-Rahman Awad Kmail er blot et af mange palæstinensiske børn, som har været tilbageholdt uden officielt anklage. Fire børn sidder fortsat under såkaldt administrativ tilbageholdelse, fordi de udgør en ”alvorlig sikkerhedsrisiko”.

Reduceret straf til Keywan

Filminstruktøren Keywan fik en dom på 6 års fængsel og 223 stokkeslag. Den dom er nu reduceret til ét års fængsel, men de 223 stokkeslag opretholdes. Vi arbejder fortsat på at få Keywan fri.

Zeinab er løsladt

Efter internationalt pres blev Zainab Al-Khawaja løsladt fra fængslet i Bahrain, officielt af ”humanitære årsager”, dvs. af hensyn til sønnen Hadi på knap to år, som var med i fængslet. Familien valgte kort derefter at rejse tilbage til Danmark, fordi det danske konsulat havde fået besked om, at Zainab kunne forvente nye anklager med risiko for langt højere straf.

Store brands lover ændringer ift palmeolie

Efter lanceringen af Amnestys rapport udtaler både Nestlé og Colgate-Palmolive, at de vil undersøge Wilmar. "De praksisser, som er dokumenteret i Amnesty Internationals rapport, hører ingen steder hjemme i vores forsyningskæde. Vi vil undersøge de fremlagte påstande, som vedrører vores indkøb samt vores underleverandører. Hvis vores underleverandører ikke lever op til vores krav, herunder arbejdstagerrettigheder, vil vi suspendere dem", udtaler Nestlé. Colgate-Palmolive siger tilsvarende: "Wilmar vil blive holdt ansvarlig for at håndtere sagerne. Vi arbejder med leverandører for at afhjælpe uacceptabel praksis. Som vi også har gjort tidligere, vil vi stoppe samarbejdet med enhver leverandør, der ikke adresserer problemer med arbejds- og menneskerettigheder. Vores brug af 100% certificerede olier repræsenterer vigtige fremskridt for bæredygtighed, og vi støtter en styrkelse af RSPO-programmet, der i højere grad adresserer problemer indenfor arbejds- og menneskerettigheder".
Amnesty lægger selvfølgelig fortsat pres på Colgate-Palmolive, Kellogg’s, Nestlé, Reckitt Benckiser, Procter & Gamle, Unilever og Wilmar, så de lever op til deres løfter om bæredygtighed.

Atena løsladt

Den iranske kunstner Atena blev idømt knap 13 års fængsel for bl.a. at have tegnet landets politikere som aber og køer i protest mod en ny lov. Ifølge Atena blev hun bl.a. tvunget til at gennemføre en jomfrutest. En appeldomstol i Teheran ændrede dommen til 18 måneders fængsel, hvoraf Atena allerede havde aftjent størstedelen. Amnesty fortsætter sit arbejde for Atenas sag, herunder myndighedernes angivelige tortur af hende.

10 indoneseres henrettelse udskudt

I maj kørte vi en sag med en gruppe indonesere, som sad dødsdømt for at smugle valium. Fire mennesker blev desværre henrettet, mens 10 andre blev sparet. Amnestys researcher i Indonesien fortæller, at vores pres på den indonesiske myndigheder fik præsidenten til at udskyde henrettelserne. Vi fortsætter naturligvis dét pres.

Hvad med Shawkan, Qin, Snowden og alle de andre?

Vi ved af erfaring, at forandring tager tid. Hvis vi ser på sagerne fra de sidste to år, har vi faktisk godt nyt i næsten halvdelen af underskriftsindsamlingerne. Så vores arbejde stopper ikke, blot fordi 2016 skifter til 2017. Vi håber også, I er med næste år!

Få Amnestys underskriftsindsamlinger på sms
Vil du gøre mere

Din donation hjælper os med at beskytte folk, der flygter fra krig og overgreb. Familier der har brug for sikkerhed.

På grund af dig kan vi undersøge og afsløre, når stater begår krigsforbrydelser. Når folk bliver forfulgt og diskrimineret. Når regeringer og store virksomheder overtræder menneskerettighederne.

På grund af dig kan vi arbejde for at redde folk fra tortur, fangekældre og fra dødsgangen.

På grund af dig kan vi redde liv.

Giv et engangsbidrag
Vælg et månedligt beløb Kontaktinfo Tilmeld til betalingsservice

VÆLG ET ANDET BELØB
Minimumsbeløb for medlemsskab er 25 kr om måneden