Arkansas’ højesteret standser henrettelse

God nyhed

Arkansas’ højesteret standser henrettelse

62-årige Jack Greene skulle henrettes den 9. november. Men kun to dage inden standsede den amerikanske stat Arkansas henrettelsen. Jack Greene er psykotisk og lider af vrangforestillinger. Læger vurderer, at han ikke rationelt var i stand til at begribe, at han skulle henrettes.

Jack Greene blev dømt til døden i 1992 for et mord begået i 1991. Han har siden gentagne gange opgivet sine appelmuligheder. Eksperter har diagnosticeret, at han er psykotisk og lider af vrangforestillinger, hvor han blandt andet tror der er en sammensværgelse mellem hans egne advokater og statens anklagemyndighed.

Hans mentale tilstand er forværret, siden han i 2004 blev spærret inden i en celle på 8,6 kvadratmeter. Her har han siddet i næsten konstant isolation. Imens har han opbygget vrangforestillinger, om at hans advokater er i ledtog med staten. Jack Greene opfatter, at hans henrettelse er den ultimative mørklægning af det, han kalder ’forbrydelser mod menneskeheden.’

Jack Greenes liv blev reddet, efter hans advokater indleverede en hastesag for opsættelse af henrettelsen. Den gav højesteret kun to dage inden, henrettelsen skulle finde sted. Statsanklagerne har udtalt, at de ikke vil søge om at få henrettelsen gennemført senere.

Vær med

Som medlem lægger du pres på politikere og regeringer, så de overholder menneskerettighederne.

Du er med i arbejdet for at redde folk fra tortur, fangekældre og fra dødsgangen.

Du forhindrer, at mennesker bliver diskrimineret på grund af deres køn, seksualitet eller etnicitet.

Du beskytter ytringsfrihed og bekæmper censur, så alle kan ytre sig frit uden frygt for at blive anholdt eller forfulgt.

Du får Amnesty-bladet fire gange årligt samt tilbud om at deltage i særlige arrangementer og aktiviteter.

Du er med til at bestemme, hvad Amnesty skal arbejde med i fremtiden.

På grund af dig kan vi redde liv.

Giv et engangsbidrag
Vælg et månedligt beløb Kontaktinfo Tilmeld til betalingsservice

VÆLG ET ANDET BELØB
Minimumsbeløb for medlemsskab er 25 kr om måneden