Forbedringer i Aleppo og Syrien

Kort sagt

AFP/Getty Images

Forbedringer i Aleppo og Syrien

Tusind tak til alle jer, som skrev under for den civile befolkning, som var fanget i Aleppo. Mere end 55.000 danskere skrev under, og på verdensplan nåede vi mere end 300.000 underskrifter.

Din underskrift var med til at lægge et tungt pres på FN’s Sikkerhedsråd og centrale regeringer, så vi sikrede, at folk blev evakueret sikkert ud af Aleppo. Samtidig er det en rigtig god nyhed, at FN nu har placeret uafhængige observatører i byen. Det massive, offentlige pres fra blandt andre Amnesty hjalp FN til endelig at nå til enighed om denne vigtige beslutning. Vi kunne ikke have gjort det uden dig!

Lige før jul opnåede vi også en anden sejr, da FN’s Generalforsamling vedtog en resolution, som skal sikre, at krigsforbrydelser og forbrydelser mod menneskeheden i Syrien siden marts 2011 bliver retsforfulgt. Det er et stort skridt mod at sikre retfærdighed for tusindvis af ofre.

"FN-medlemsstaternes overvældende støtte til beslutningen sender et stærkt budskab til alle parter i konflikten i Syrien: Krigsforbrydelser og forbrydelser mod menneskeheden vil ikke blive tolereret. Gerningsmændene vil blive holdt ansvarlige. Straffrihed er ikke en mulighed.” siger Anna Neistat, seniorresearcher i Amnesty International.

Amnesty vil fortsat arbejde for, at denne resolution bliver ført ud i livet. Vi er langt, langt fra i mål – men dette er et vigtigt skridt i den rigtige retning.