Myanmar: Reuters-journalister løsladt efter 500 dage

Kort sagt

Frihed til journalister takket være internationalt pres

Et massivt pres fra det internationale samfund fik præsidenten i Myanmar til at benåde og løslade to fængslede Reuters-journalister.

Den 7. maj blev de to journalister i Myanmar, Wa Lone og Kyaw Soe Oo, genforenet med deres familier.

Sammen med 6.518 andre fanger blev de to journalister løsladt efter mere end 500 dage bag tremmer. Tilbage i december 2017 blev de fængslet for deres dybdeborende journalistiske arbejde, der afslører en militær massakre mod Rohingya-mindretallet i det nordlige Myanmar. Dommen lød på syv års fængsel.

En sejr for pressefriheden

De brutale forbrydelser mod uskyldige civile blev af FN betegnet som folkemord – den mest alvorlige overtrædelse af Folkeretten. Og lige siden domsafsigelsen har Amnesty kæmpet for retten til pressefrihed og for at få benådet de to journalister.

I januar 2018 havde Amnesty en Lifeline for de to fængslede journalister.

”Journalistik er ikke kriminelt. Vær med til at kræve, at journalisterne bliver løsladt og anklagerne mod dem annulleres”, lød Amnestys appel.

Da aktionen lukkede, havde ikke færre end 49.387 danskere sendt deres underskrift for at få de to journalister løsladt.

Det blev tydeligt at se, at det internationale pres, herunder Amnestys underskriftsindsamlinger, virker. I de to journalisters tilfælde skabte det et massivt pres på regeringen i Myanmar, og kan være det, der i sidste ende fik præsidenten til at benåde Wa Lone og Kyaw Soe Oo.

Tak til alle jer, der sender breve og underskrifter til Amnesty. Vores arbejde med at lægge pres på verdens regeringer og myndigheder er kun muligt med jeres støtte!

BAGGRUND:

I sommeren 2017 indledte militæret i Myanmar systematiske overgreb mod rohingyaerne i Rakhine-staten. Tusindvis blev dræbt, såret eller voldtaget og flere end 700.000 blev drevet på flugt til nabolandet Bangladesh.

To Reuters-journalister, Wa Lone og Kyaw Soe Oo, kom i besiddelse af regeringsdokumenter, der dokumenterer etniske udrensninger. De blev arresteret og efterfølgende sigtet for at have forbrudt sig mod den officielle lov om statshemmeligheder. De risikerede op mod 14 års fængsel, og endte med en dom på syv år.

Vær med

Som medlem lægger du pres på politikere og regeringer, så de overholder menneskerettighederne.

Du er med i arbejdet for at redde mennesker fra tortur, fangekældre og fra dødsgangen.

Du forhindrer, at mennesker bliver diskrimineret på grund af deres køn, seksualitet eller etnicitet.

Du beskytter ytringsfrihed og bekæmper censur, så alle kan ytre sig frit uden frygt for at blive anholdt eller forfulgt.

Du får Amnesty-bladet fire gange årligt samt tilbud om at deltage i særlige arrangementer og aktiviteter.

Du er med til at bestemme, hvad Amnesty skal arbejde med i fremtiden.

På grund af dig kan vi redde liv.

Giv et engangsbidrag
Vælg et månedligt beløb Kontaktinfo Tilmeld til betalingsservice

VÆLG ET ANDET BELØB
Minimumsbeløb for medlemsskab er 25 kr om måneden