Pakistan står ved Asia Bibis frifindelse

Kort sagt

Pakistan står ved Asia Bibis frifindelse

Den 54-årige kristne markarbejder, Asia Bibi, blev i 2010 dødsdømt for blasfemi. Nu har Pakistans højesteret for anden gang fastslået, at Bibi skal frifindes.

”Nu får Asia Bibi endelig sin frihed. Efter ni år bag tremmer for en forbrydelse, hun ikke begik, er det svært at se denne længe ventede dom som retfærdig. Men nu kan Bibi endelig blive genforenet med sin familie og søge sikkerhed i et andet land”, siger Rimmel Mohydin, Amnestys kampagnemedarbejder i Sydøstasien.

Pakistanske Asia Bibi sad otte år på dødsgangen, inden hun i oktober 2018 blev frikendt for anklager om blasfemi. Det udløste voldelige protester i dele af befolkningen, som fik regeringen til at genoptage sagen og sætte Bibi i såkaldte ”sikkerhedsarrest”.

54-årige Asia Bibi er mor til fem og plejede at arbejde med at plukke bær på en mark i Pakistan. I 2010 tilbød hun en anden markarbejder et glas vand. Personen nægtede at tage imod vandet, fordi det på grund af Bibis kristne tro var ”urent”. Episoden blev brugt som argument for, at hun havde fornærmet profeten Muhammed, og hun blev dømt til døden for ’blasfemi’.

Presset virker

Amnesty International krævede i november 2018, at regeringen holdt fast i højesterets afgørelse og tillod Bibi og hendes familie at rejse trygt ud af landet. Mere end 45.000 danskere skrev under for hendes frihed.

Vær med

Vi er ikke i mål endnu

Selvom vi er glade for, at Asia Bibi er fri, har de pakistanske myndigheder stadig en opgave foran sig.

Lovene om blasfemi diskriminerer religiøse minoriteter og sætter deres liv i fare. Derfor skal de ophæves hurtigst muligt.

Vil du give et bidrag i dag?

Din donation hjælper os med at lægge pres på politikere, så de ændrer love, der krænker menneskerettighederne.

På grund af dig kan vi redde mennesker som Asia Bibi fra dødsgangen og forhindre, at mennesker bliver diskrimineret på grund af deres religion.

På grund af dig kan vi beskytte ytringsfriheden, så alle kan sige, hvad de vil uden at frygte for deres liv.

På grund af dig kan vi redde liv

Giv et engangsbidrag
Vælg et månedligt beløb Kontaktinfo Tilmeld til betalingsservice

VÆLG ET ANDET BELØB