God nyhed

Amnesty International / WatchDoc

Palmeolieindustri forbedrer arbejdstageres forhold

Arbejdere på Wilmars plantage fortæller, at de begynder at se forbedringer. De får fast løn i stedet for akkordløn, de har fået lønforhøjelse, og de fleste af de kvindelige arbejdere har fået faste kontrakter.

Efter lanceringen af Amnestys rapport udtalte både Nestlé og Colgate-Palmolive, at de ville undersøge Wilmar. "De praksisser, som er dokumenteret i Amnesty Internationals rapport, hører ingen steder hjemme i vores forsyningskæde. Vi vil undersøge de fremlagte påstande, som vedrører vores indkøb samt vores underleverandører. Hvis vores underleverandører ikke lever op til vores krav, herunder arbejdstagerrettigheder, vil vi suspendere dem", udtalte Nestlé.

Colgate-Palmolive sagde tilsvarende: "Wilmar vil blive holdt ansvarlig for at håndtere sagerne. Vi arbejder med leverandører for at afhjælpe uacceptabel praksis. Som vi også har gjort tidligere, vil vi stoppe samarbejdet med enhver leverandør, der ikke adresserer problemer med arbejds- og menneskerettigheder. Vores brug af 100% certificerede olier repræsenterer vigtige fremskridt for bæredygtighed, og vi støtter en styrkelse af RSPO-programmet, der i højere grad adresserer problemer indenfor arbejds- og menneskerettigheder".

Opdatering, december 2017:

Efter vores kritiske rapport og underskriftsindsamlinger i 2016 mod kritiske arbejdsforhold i palmeolieindustrien fortæller arbejdere på Wilmars plantage, at de begynder at se forbedringer. De får fast løn i stedet for akkordløn, de har fået lønforhøjelse, og de fleste af de kvindelige arbejdere har fået faste kontrakter.

Selvom dette er gode trin i den rigtige retning, er vi ikke færdige med vores arbejde. Selvom arbejdstagerne får fast løn, har de fortsat kvoter, de skal nå. Kvinder, som har været ansat mere end tyve år, eller kvinder, hvis blodprøver viser tegn på forgiftning fra pesticiderne, får ikke tilbudt fast ansættelse. Det betyder, at selvom der er sket forbedringer, skal vi fortsat lægge pres på Wilmar og de virksomheder, som aftager deres produkter, så de lever op til deres løfter om bæredygtighed.

Tak til alle som skrev under på vores aktion. Det gør en forskel.