God nyhed

Amnesty International / WatchDoc

Palmeolieindustri forbedrer arbejdstageres forhold

Arbejdere på Wilmars plantage fortæller, at de begynder at se forbedringer. De får fast løn i stedet for akkordløn, de har fået lønforhøjelse, og de fleste af de kvindelige arbejdere har fået faste kontrakter.

Efter lanceringen af Amnestys rapport udtalte både Nestlé og Colgate-Palmolive, at de ville undersøge Wilmar. "De praksisser, som er dokumenteret i Amnesty Internationals rapport, hører ingen steder hjemme i vores forsyningskæde. Vi vil undersøge de fremlagte påstande, som vedrører vores indkøb samt vores underleverandører. Hvis vores underleverandører ikke lever op til vores krav, herunder arbejdstagerrettigheder, vil vi suspendere dem", udtalte Nestlé.

Colgate-Palmolive sagde tilsvarende: "Wilmar vil blive holdt ansvarlig for at håndtere sagerne. Vi arbejder med leverandører for at afhjælpe uacceptabel praksis. Som vi også har gjort tidligere, vil vi stoppe samarbejdet med enhver leverandør, der ikke adresserer problemer med arbejds- og menneskerettigheder. Vores brug af 100% certificerede olier repræsenterer vigtige fremskridt for bæredygtighed, og vi støtter en styrkelse af RSPO-programmet, der i højere grad adresserer problemer indenfor arbejds- og menneskerettigheder".

Opdatering, december 2017:

Efter vores kritiske rapport og underskriftsindsamlinger i 2016 mod kritiske arbejdsforhold i palmeolieindustrien fortæller arbejdere på Wilmars plantage, at de begynder at se forbedringer. De får fast løn i stedet for akkordløn, de har fået lønforhøjelse, og de fleste af de kvindelige arbejdere har fået faste kontrakter.

Selvom dette er gode trin i den rigtige retning, er vi ikke færdige med vores arbejde. Selvom arbejdstagerne får fast løn, har de fortsat kvoter, de skal nå. Kvinder, som har været ansat mere end tyve år, eller kvinder, hvis blodprøver viser tegn på forgiftning fra pesticiderne, får ikke tilbudt fast ansættelse. Det betyder, at selvom der er sket forbedringer, skal vi fortsat lægge pres på Wilmar og de virksomheder, som aftager deres produkter, så de lever op til deres løfter om bæredygtighed.

Tak til alle som skrev under på vores aktion. Det gør en forskel.

Støt vores arbejde. DEt gør en forskel

Menneskerettighederne er under et voldsomt pres i disse år – der er for alvor brug for et stærkt folkeligt modsvar!

Som medlem lægger du pres på politikere og regeringer, så de overholder menneskerettighederne.

Du er med i arbejdet for at redde folk fra tortur, fangekældre og fra dødsgangen.

Du forhindrer, at mennesker bliver diskrimineret på grund af deres køn, seksualitet eller etnicitet.

Du beskytter ytringsfrihed og bekæmper censur, så alle kan ytre sig frit uden frygt for at blive anholdt eller forfulgt.

Du får Amnesty-bladet fire gange årligt samt tilbud om at deltage i særlige arrangementer og aktiviteter.

Du er med til at bestemme, hvad Amnesty skal arbejde med i fremtiden.

På grund af dig kan vi redde liv.

Giv et engangsbidrag
Vælg et månedligt beløb Kontaktinfo Tilmeld til betalingsservice

VÆLG ET ANDET BELØB
Minimumsbeløb for medlemsskab er 25 kr om måneden