Peymans liv er reddet

God nyhed

Peymans liv er reddet

Takket være pres fra Amnesty International er dødsdømte Peyman Barandah nu reddet. Tak til alle jer, der skrev under!

Peyman Barandah var kun 15 år, da han blev anholdt. Han blev fængslet, tortureret, holdt i isolation i mere end tre måneder og derefter dømt til døden for mordet på en anden teenager efter en åbenlyst uretfærdig retssag.

Peymans henrettelse var oprindelig sat til 10. maj. Men efter massiv offentlig opmærksomhed og mange underskrifter fra blandt andet Amnesty International blev henrettelsen udskudt til 10. juni. I Danmark samlede vi 55.653 underskrifter til fordel for Peymans sag.

Takket være det massive pres fik hans familie mulighed for at rejse såkaldte blodspenge, en økonomisk kompensation til den afdødes familie, som samtidig udligner Peymans straf – så han ikke henrettes. Vi afventer stadig besked om hans løsladelse.

Et globalt pres redder liv

Vores erfaring i denne typer sager er, at et globalt fokus og mange underskrifter kan tvinge de iranske myndigheder til at stoppe henrettelsen. Det viser styrken i vores arbejde, men viser også det bekymrende i, at mindreårige lovovertræderes liv er afhængige af, at deres sag bliver opdaget i tide, så vi kan nå at mobilisere internationalt.

I sager med dødsdømte mindreårige ser vi igen og igen, at de iranske myndigheder fastsætter henrettelsesdatoen, flytter den dømte i isolation og herefter signalerer til familie og advokater, at de er fast besluttede på at gennemføre henrettelsen. Men så snart offentligheden lægger pres på myndighederne, stoppes henrettelsen. Desværre er det ofte sådan, at myndighederne derefter som regel ikke gør noget aktivt, hverken i forhold til strafnedsættelse eller ny retssag. I stedet må den mindreårige blive på dødsgangen indtil den afdødes familie kan overtales til at tage imod blodspenge, sådan som det var tilfældet i Peymans sag.

Tusind tak til alle jer, der var med til at redde Peymans liv!

Få Amnestys aktioner på sms