Kort sagt

Saman Naseems dødsdom omgjort

Saman Naseem fra Iran blev arresteret som 17-årig og dømt til døden for ”fjendskab mod gud”. I 2015 sendte Amnesty-støtter 213.266 underskrifter og breve til Irans myndigheder – 36.413 kom fra danskere. Nu er hans dødsdom ændret til fem års fængsel.

Saman Naseem tilhører det kurdiske mindretal i Iran. I et brev til Amnesty fra 2016 fortæller han om, hvordan han er vokset op i et af verdens smukkeste områder med sneklædte bjergtinder rundt om hans landsby. Men også et område af verden, hvor børnene lærer om fattigdom, uretfærdighed og død, inden de lærer børnelege. Hvor de i stedet for legetøj vokser op med miner og ueksploderede granater. Her endte Samans kamp for retfærdighed med en dødsdom.

Fra dødsdømt til fem års fængsel

Saman blev arresteret den 16. juli 2011 for et drab på en soldat fra revolutionsgarden. Han nægtede drabet, men blev tortureret til at ’tilstå’ det og dømt til døden for ”fjendskab mod gud” (moharab).

I 2015 aktionerede Amnesty globalt for at standse henrettelsen, og den 25. januar 2018 blev hans dødsdom endelig forkastet og ændret til fem års fængsel for at have været ”medlem af en gruppe med henblik på at forstyrre national sikkerhed”. Idet han allerede har siddet i fængsel i årevis, mener hans advokat, at der ikke vil gå lang tid, før Saman nu bliver løsladt.

Kamp mod uretfærdighed

Som ung kurder, skriver Saman i sit brev, kan man enten forlade sit hjem og flakke om, eller man kan blive og tale uretfærdigheden imod - vel vidende at fængslet venter én. Saman valgte det sidste. Han var vidne til undertrykkelse, fattigdom og diskrimination, og valgte i sin ungdommelige entusiasme for et liv i frihed at kæmpe imod uretfærdigheden.

Døden hang over Saman

Mens Saman sad i fængsel, blev han den 18. februar 2015 ført ud i fængselsgården med andre fanger. Tre af dem blev henrettet. Saman selv og en af de andre fanger blev sat i isolationsfængsel i fire måneder; døden hang over hovedet på ham.

Mens han sad isoleret, kendte hans familie intet til hans skæbne. Til sidst troede de, han var blevet henrettet, og de holdt en begravelsesceremoni for ham. Da han endelige talte med dem efter fire måneder, var de i chok.

Breve gav håb i fængslet

Selvom Saman ikke fik lov til at modtage brevene i fængslet, takker han alle, der har kæmpet for ham og for at standse hans henrettelse. Bevidstheden om, at mennesker over hele verden havde skrevet breve til ham og skrevet under for ham, gav ham håb og styrke til at overleve i fængslet – selv når det så helt håbløst ud.

Tusind tak til alle, der har skrevet under for Saman Naseem. Det gør en forskel. Sammen kan vi standse dødsstraf.

Du kan læse hele Samans brev på engelsk her

Vær med

Som medlem lægger du pres på politikere og regeringer, så de overholder menneskerettighederne.

Du er med i arbejdet for at redde folk fra tortur, fangekældre og fra dødsgangen.

Du forhindrer, at mennesker bliver diskrimineret på grund af deres køn, seksualitet eller etnicitet.

Du beskytter ytringsfrihed og bekæmper censur, så alle kan ytre sig frit uden frygt for at blive anholdt eller forfulgt.

Du får Amnesty-bladet fire gange årligt samt tilbud om at deltage i særlige arrangementer og aktiviteter.

Du er med til at bestemme, hvad Amnesty skal arbejde med i fremtiden.

På grund af dig kan vi redde liv.

Giv et engangsbidrag
Vælg et månedligt beløb Kontaktinfo Tilmeld til betalingsservice

VÆLG ET ANDET BELØB
Minimumsbeløb for medlemsskab er 25 kr om måneden