Taiwan vil tillade homoægteskaber

Godt nyt

Taiwan vil tillade homoægteskaber

Taiwans forfatningsdomstol har givet landets politikere to år til at ændre lovgivningen, så ægteskaber mellem to af samme køn er lovligt.

Som det første land i Asien er Taiwan tæt på at legalisere homo-ægteskaber. I en historisk afgørelse fastslår Taiwans forfatningsdomstol, at landets nuværende lovgivning er i strid med forfatningen, fordi den diskriminerer par af samme køn. Dommerne har nu givet politikerne en frist på to år til at få ny lovgivning på plads.

”Dette er et stort skridt fremad for LGBTI-rettigheder i Taiwan, og det vil give genlyd over hele Asien. Vi håber, at politikerne vil reagere hurtigt og sikre, at Taiwan bliver det første land i Asien med ægte ligestilling mellem kønnene, når det gælder ægteskaber”, siger Lisa Tassi, der er kampagneleder ved Amnestys Østasien-kontor.

Medlemmer af Amnesty International i hele verden har gennem de seneste måneder lagt fornyet pres på Taiwans myndigheder for at fjerne diskriminerende lovgivning og tillade homo-ægteskaber. Et udkast til ny lovgivning er allerede under overvejelse i den lovgivende forsamling.

”Afgørelsen fra forfatningsdomstolen gør det klart, at alle er berettiget til samme menneskerettigheder og beskyttelse under loven, lige meget hvem du elsker”, siger Lisa Tassi.