Torturbøddel dømt i historisk retssag

God nyhed

Torturbøddel dømt i historisk retssag på Fillippinerne

For første gang nogensinde på Filippinerne er en politibetjent blevet dømt for at udøve tortur. Betjenten Jerick Dee Jimenez torturerede buschaufføren Jerryme Corre. At Jerick nu er blevet dømt, har spredt håb hos den filippinske befolkning. Håb om, at tendensen med, at torturudøvere ikke bliver straffet nu vil vende.

Tusindvis af mennesker skrev under på, at Jerryme skulle løslades og at torturudøverne skulle stilles til ansvar for deres gerninger. Således kunne Amnesty overrække 70.000 underskrifter til det filippinske rigspoliti. Det var på denne baggrund, at politiet valgte at undersøge Jerryme Corres sag. Tak til alle, der skrev under.

Se dette videoklip, hvor Jerryme takker Amnesty International for støtten.

Baggrund for anholdelsen af Jerryme Corre
I januar 2012 besøgte Jerryme Corre en slægtning i Pampanga provinsen, da ti bevæbnede betjente anholdte ham. De tog ham med til en politilejr, hvor han blev slået, fik elektrisk stød og truet med, at de ville slå ham ihjel. Politiet anklagede ham for at være involveret i narkotikarelateret kriminalitet og at røve og dræbe en udlænding samt en politibetjent. Alle disse anklager benægtede Jerryme kraftigt.

Mens politiet torturerede ham, kaldte de ham gentagne gange for "Boyet", selvom Jerrymes id bevidnede om, at dette ikke var hans navn. En embedsmand fra Jerrymes by fortalte politiet, at de havde anholdt den forkerte mand, alligevel blev Jerryme tvunget til at underskrive en tilståelse, som han ikke fik lov til at læse.

Dommen af betjenten sender et klart signal

Politibetjent Jerick Dee Jimenez blev idømt to års og en måneds fængsel for den tortur, som han udsatte Jerryme for. Herudover skal han betale en erstatning til Jerryme på 100.000 pesos (14.460 kroner).

“Jerryme har været udsat for grufuldt tortur og har tilbragt mere end fire år i fængsel, hvor han har ventet på sin retssag. En retssag baseret på falske anklager mod ham. Dommen af ​​betjenten sender et klart budskab om, at tortur skal stoppes, og at gerningsmændene vil blive stillet til ansvar," siger Champa Patel, Amnesty International.

Amnesty International opfordrer den filippinske regering til at fordømme tortur
Amnesty Internationals forskning afslørede, som et led i Stop Tortur kampagnen, at torturmetoder som elektrisk stød, falske henrettelser, waterboarding, kvælning med plastikposer, tæv og voldtægt stadig anvendes af filippinske politifolk for at få folk til at tilstå forbrydelser. Dette til trods for, at Filippinerne har ratificeret to vigtige internationale anti-tortur traktater i 2009.

Amnesty International opfordrer den filippinske regering til offentligt at anerkende og fordømme den tortur, som stadig finder sted i landet og at gøre det lettere for torturofre at klage over politiet.

"Det er afgørende, at ofre for politiets overgreb kender deres rettigheder. Den filippinske regering skal nu styrke de uafhængige kontrolmekanismer af politiets krænkelser. De skal sikre, at alle tilfælde af polititortur efterforskes og retsforfølges," siger Champa Patel.

Vær med

Som medlem lægger du pres på politikere og regeringer, så de overholder menneskerettighederne.

Du er med i arbejdet for at redde folk fra tortur, fangekældre og fra dødsgangen.

Du forhindrer, at mennesker bliver diskrimineret på grund af deres køn, seksualitet eller etnicitet.

Du beskytter ytringsfrihed og bekæmper censur, så alle kan ytre sig frit uden frygt for at blive anholdt eller forfulgt.

Du får Amnesty-bladet fire gange årligt samt tilbud om at deltage i særlige arrangementer og aktiviteter.

Du er med til at bestemme, hvad Amnesty skal arbejde med i fremtiden.

På grund af dig kan vi redde liv.

Giv et engangsbidrag
Vælg et månedligt beløb Kontaktinfo Tilmeld til betalingsservice

VÆLG ET ANDET BELØB
Minimumsbeløb for medlemsskab er 25 kr om måneden